Olduğu Gibi Anlatılamayan Osmanlı ve Avokadolu Kaygana

Allah’ın selamı, rahmeti hepimizin üzerine olsun. Bir süredir TRT ekranlarında reklamı gösterilen “Bir Zamanlar Osmanlı” filmini bir çoğumuz gibi merakla bekleyenlerdendim. Malum atamız Kanuni’ye yakıştırılan yakışıksızlıklardan son derecede rahatsız olanlardanım. Belki bir ümit TRT gibi bir kanal, daha çok gerçeklere yakın bir anlatım içinde olur diye düşünmüştüm. Nede olsa “Kuruluş” gibi tarihi bir filme imza atmış bir kanal. Akşam yemeğinde de eşimden filmin Zaman gazetesinde çıkan reklamını duyunca, açıkçası daha da bir heyecanlandım. Hatta hiç adetim olmadığı üzere, kendi tarihine hayranlık ve merak duyan oğlumu ve kızımı da yanıma alıp, çocukların uyku saatine inat ekran başına geçtim. Öyle ya atalarımızın havasından bir soluk da olsa soluyacağız. Filmin tarihteki siyasi gerçekleri ne kadar yansıttığını uzman olmadığımdan pek bilemem ama bu tür filmlerde hep yapılan bazı hatalar gözlerimi yine ısırdı! Anlamadım, anlamıyorum ve anlamamakta da ısrarlıyım, neden Osmanlı hiç bir filmde gerçekten olduğu gibi yansıtılamıyor? En başta filmdeki kadınların tesettürsüz, saçlarını sallaya sallaya sokaklarda gezmeleri müthiş derecede canımı sıktı. Çocuklarım bile kendi bildikleri Osmanlı kadını ile ekrandakileri bağdaştıramayarak rahatsızlıklarını dile getirdiler. Kim bu Devlet-i Aliye-yi Osmaniye’nin topraklarında lüle saçlarıyla gezen Müslüman hatunlar? Allah aşkı için bu tarihi nereden okudunuz? Bu iftira Haçlı kaynaklarında bile olmaz. Yani neden? Neden tesettür konusu bu kadar rahatsızlık veriyor da, sizi tarihi, hele de kendi muhteşem tarihinizi çarpıtma gafletine düşürüyor? Şimdi ne olursak olalım, ama atalarımız, kökümüz Osmanlı tam bir İslam hükümdarlığı idi. Topraklarında İslam kokardı, hayatın her safhasında İslamın varlığı ilk göze çarpan gerçekti. Yani İslam hayatın içinde, hayat zaten İslamın ta kendisiydi. Bu tür eksiklerle dolu filmlerde, karelerin, giyimlerin, tavırların, konuşmaların ve düşüncelerin çok yapay ve sahte olduğu fark ediliyor. O zamanlardaki insanların vakarını, imanını, ve ahlakını yansıtmadığı da apaçık.

Diğer saçma tarafıysa, konuşulan dil… İnanılır gibi değil ama meğer Osmanlı günümüz Türkçe’siyle konuşuyormuş! Tabi Osmanlıca bir konuşmadan bahsetmiyorum ama, kullanılan kelimelerin basitliği o kadar kulak tırmalıyor ki, üsluplarındaki hafiflik, filmi gerçeklerden uzaklaştırmaya yetiyor. Yıllar öncesi TRT’ nin baş yapıtlarından olan” Kuruluş” filmini hepiniz hatırlarsınız, film tekniklerinin ilerlemesi, ayrılan bütçeler, imkanlar vs. yıllar öncesi yapılanının tadında bir film yapmaya maalesef yeterli olmuyor demek ki. Demek ki, bu işler gönül işi. Yapmış olmak için olmuyor!

Bunlar benim gözüme çarpanlar ve dile getirdiklerim. Bakalım bundan sonrası bize “Muhteşem Yüzyıl”(!) rezaletini aratır mı dersiniz?

Ekleme: Bu ay  PCnet dergisi “Piri Reis’in seyir defteri” Lavantin Antep yemeklerinden övgüyle bahsetmiş. İlgilerinden dolayı teşekkür ederim.

Tabi sayfamızın asıl hedefi yemek… Bir zamanlar ben Avrupa’dayken… Diye başlamayacağım ama Almanya da bir vakitler delirmişcesine avokado yiyordum. Kalori değerini filan düşünmeden günlük bir iki tane avokadoyu haftalarca yedim yedim… Ev de azalınca krize girecek gibi oluyordum.:) salatalın içinde pek denemedim, çünkü avokadonun sadece tuz ve limonla olan hali bence çook lezzetli oluyor. Şimdi uzun zamandır yemiyorum ve tadını alırsam tekrar başlarım diye korkuyorum. İşte o zamanlar denedim ve hoşuma giden basit bir tarif vereceği, avokadolu kaygana. Kahvaltı ve ara öğünlerde hoş oluyor.

Malzemeleri:

  • 1 yumurta
  • 1 bardak süt
  • Alabildiği kadar un( Kıvamı akışkan bir kek hamuru gibi)
  • Yarım paket kabartma tozu
  • 1ay kaşığından az tuz
  • Tavayı yağlamak için 1 yemek kaşığı sıvı yağ

Arasına Koymak İçin:

  • 2-3 avokado
  • 2-3 yemek kaşığı krem peynir veya bir miktar ezilmiş beyaz peynir.
  • Bir tutam maydanoz

Yapılışı:

  • kaygana malzemelerini karıştırıp pürüzsüz olana kadar çırpın.
  • Tavaya 1 kaşık sıvı yağ koyarak ısıtın ve hamurunuzdan bir kepçe tavaya koyup tavanın tüm tabanını kaplayacak şekilde yayın.
  • Yardımcı bir aletle kaygananın kızaran tarafını ters çevirerek diğer tarafı da kızartın. Bu işlemi hamur bitene kadar uygulayın.
  • Peynir ve kıyılmış maydanozu karıştırın, avokadoyu büyükçe dilimleyin.
  • Ilınan kayganalara kerem peyniri sürün ve avokado dilimlerini peynirin üzerine yerleştirip sarma yapar gibi sarın.
  • İşlem bitince istediğiniz kalınlıkta dilimleyerek servis yapın.

Afiyet olsun…

Olduğu Gibi Anlatılamayan Osmanlı ve Avokadolu Kaygana’ için 3 yanıt

  1. Aynı şeyler bizim de dikkatimizi çekti ve ailece izlerken konuştuk. Bilhassa tesettür meselesi. Osmanlı İmparatorluğu’nun Osman Gazi’nin Kur’an-ı Kerim’e gösterdiği saygı yüzünden 600 küsür sene yaşadığı söylenir. Kur’an’ın mushaf haline saygı gösterip de emir ve yasaklarına uymasalardı bunca sene hüküm sürebilirler miydi? Bir de şu Fetih filmi var. Filme sadece bir film gözüyle bakarsanız tamam. Ama tarih gözünden baktığımızda gerçeğe uygun olmayan pek çok şey var içerisinde. Kaynaklardan biliriz ki Ulubatlı Hasan fetihten sonra bulunduğunda vücudu kirpi gibiymiş oklardan ve adeta eti görünmüyormuş. Böyle bir insan haşa milletin karısına kızına yan gözle baksa idi, Hadis-i Şerif’te geçen bu fetih böyle insanlarla alınır mıydı? Allah bizi ceddimizi hakkıyla anlayanlardan etsin. Ey ceddim, sana layık olmayı bırak, taklidini bile doğru düzgün yapamıyoruz demek geliyor içimden bu yapıtları gördükçe.

  2. yazınızı baştan sona okudum aynen katılıyorum ben izlemeyerek kendi adıma tepkimi koyuyorum ama tarihini dizilerden öğrenmeye çalışanlar olduğu müddetçe bu saçmalıklar devam edecek gibi görünüyor
    kayganaya gelince annemi çağırmıştım bir gün kahvaltıya krep yapmıştım ne var bunun hamurunda dedi saydım e bu bildiğin kaygana niye kibarlaştırıyorsun demişti :)avakadolu ilginç olmuş ilk kez rastladığım için bana öyle, çok güzel görünüyor ama ellerinize sağlık…

  3. Maaleef bizde hüsrana uğradık ailecek.Tamam bir mühteşem yüzyıl gibi iğrenç olamaz ama insanları örf adetleri biraz daha doğru aksettirebilseler.Tarih kısmı biraz doğru gibi .Kaynaklardan arştırdığım kadarıyla.TRT nin ramazandaki dizisi YAMAK AHMET osmanlıda ramazan dizisi diğerlerine göre baya güzeldi.sanırım yeni bölümleri çekiliyor.Öyle birşey bekledim ama maalesef yapamamış trt.sanırım duyduğuma göre daha kötüymüş trt düzeltme istemişÇünkü reklamı aylar öncesinden yayınlanmasına rağmen ancak yayına girdi.Söylediğiniz gibi özelliklede tesettüre hiç dikkat edilmiyor.En komik yanıda kızlar güya yüzüne peçe kapatıyor ama saçlar lüle lüle meydanda.Helede türkan şorayın saçları çok abartı.Benim kızdığım bu kadar çok eleştirdiler muhteşem yüzyılı ona karşı neden samanyolu gibi kanallar iyi bir bütçeyle rakip bir dizi çekmiyorlar.Adama akıllı yapılsa iyide reyting alır.Ki samanyolu işadamlarından bile iyi sponsorlar bulabilir.

Yorum bırakın