Dövmeli Kelle

Allah’ın selamı onun tüm halis kullarının üzerine olsun. Aradan koskoca bir on beş gün geçti…bizim için özlem dolu günlerdi… Allah tüm hasret kalanları hayırlısıyla kavuştursun bizim hasretimiz de inşallah çok kısa zaman sonra bitecek. Eşimin yokluğunda misafirlerim haricinde yemek pişirmedim desem yalan olmaz. Taslak bekleyen tariflerle bile uğraşmak istemedim… Hayatın tadı da tuzu da insanın sevdikleri, onlar olmayınca hayat bomboş.

Çocukken annem her işkembe pişirdiğinde ben kelimenin tam anlamıyla suyunu tirit ederdim. Yemek hazırlanana kadar her aşamasını izleyip iyice acıkır, akşam yemek sofraya konunca da ilk bir iki kaşıktan sonra bana ağır gelir sadece suyuyla yetinirdim…Aradan onca yıl geçti, zevklerim renklerim değişti, eh bu hasretle artık ben kelle paçayı yerim…

Annem vari tavırlarla kelleyi paçayı hazırladım, aklımda kalan tüm ayrıntıları uygulayıp sofraya getirdim. Ben bu yemeği yiyeceğim dedim ya… yok, yine ben hala eski benmişim. Yemeğin o güzelim lezzetine rağmen ben yine iştahsız alınan lokmalarla tabağımı bitirdim ve anladım ki, ben kelle paça yiyemiyorum. Ama siz bana bakmayın, gerçekten çok lezzetli olmuştu. Kelle paça yaparken koyunun ayaları da kullanılır ama benim tarifimde ayak yok çünkü malum ki gurbetlik hali. Annem kelle paçaya hem yarma hem nohut koyardı, tabi ekşisi, sarımsağı ve pul biberiyle…

Malzemeler:

  • 1 adet temizlenmiş koyun veya kuzu başı
  • 1 tane işkembe
  • 1 bardak nohut
  • Yarım bardak dövme

  • 1 küçük kaşık salça
  • Sarımsak
  • Tuz, karabiber, pul biber
  • Limon

Yapılışı:

Bütün malzemeleri üç su güzelce yıkayın. Kelle ve işkembe dörde bölünmüş bir baş soğanla büyük bir tencereye koyarak üzerini geçecek kadar suyla ocağa koyun. Su kaynamaya başladıktan bir süre sonra köpüklerini alın ve suyunu dökün, içindeki soğanı çıkarın. Kaynatılmış taze su koyarak tekrar ocağa koyun. Kaynayınca üzerindeki köpükleri alın ve tencerenin ağzını kapatın.

Düdüklü tencerenizin ayarına göre 30 – 45 dakika pişirin.

Tencerenin kapağını açıp kelleyi içinden çıkarın. İşkembe geç pişeceğinden tencerenin ağzını tekrar kapatın ve bu arada siz kelleyi ayıklayıp hazırlayın. Düdüklü tencerelerde kalitesine bağlı olarak pişirme süreleri değişiyor. Bu yüzden pişip pişmediği konusunda biraz tencerenizle olan tecrübenizi kullanmalısınız.

15-30 dakika sonra işkembeyi ocaktan alın ve suyunu içindeki kemik parçalarından arındırmak için süzekten geçirin.

İşkembeyi de lokma lokma doğrayarak tenceredeki süzülmüş suyunun içine ayıklanmış kelleyle birlikte koyun.

Tencereyi tekrar ocağın üzerine alarak salça, sarımsak ve baharatlarını atın, 10-15 dakika daha pişirin. Kelle yapmak her halükarda zahmetli ve zaman isteyen bir yemektir.

Nohut ve dövmeyi ayrı pişiriyoruz, çünkü kelle pişerken suyuna karışacak kemikleri süzerek temizliyoruz. Bu aşamada nohut ve dövme olursa o suyu temizlemek imkansız hale gelir. Bu yüzden tenceredeki et suyunu süzekten geçirip kemik parçalarından arındırın. Bu kez de geceden ıslanan nohut ve dövmeyi tencereye ilave edip yumuşayana kadar pişirin.

Pişen nohut ve dövmenin üzerine etleri katıp, salça, tuzunu ilave edip 10 dakika malzeme iyice özleşene kadar daha pişirin. Bol limon, sarımsak ve pul biberle servis yapın.

Yanında yeşil salat güzel gider…

4 thoughts on “Dövmeli Kelle

  1. En son gecen yıl kurban da yapmıştım benden başka kimse yememişti,annenin tarifi gibi değil bizim tarif.3,5,7, yıl sonra denerim inşAllah cnm,
    🙂 Ellerine saglık dost…

  2. Merhabalar,
    Blogunuzun uzun bir süredir takipçisiyim ama yorum yazmak bugüne kismet oldu… dövmeli kelle tarifiniz çok güzel görünüyor ellerinize saglik! Benim annemde kelle paça çorbasi yapar ama içersine dövme koymazdi, çocukluktan hatirliyorum koyunun kelle ve ayaklarini hiç üsenmeden üter tertemiz hazirlar ve pisirirdi, kendisi kelle ve ayagi çok sever ben sadece iskembesini yerdim. Gaziantebin meshur mumbar dolmasi vardir bilmiyorum acaba tarifini paylastinizmi, ben çok severim ve Türkiyeye izine gittigimde annemden yapmasini istedigim ilk yemeklerden birtanesidir. Gaziantebimize has bu tarz yemekleri aliskin olmayanlar pek yiyemez 🙂 neyse basinizi agrittim 🙂 blogunuz için sizi tebrik ederim…. görüsmek dilegi ile (haspir.blogspot.com) dan sevgiler!

  3. Merhaba Yasemin hanim, hemsehrilerimden yorum almak beni bir kt daha mutlu ediyor.

    Bahsettiginiz gibi annemim kelle temiozledigi günleri hic sevmezdim ama anneme göre bir ziyafetin ön hazirliklariydi.:)
    Mumbar dolmasini elbette cok yemisligim vardir. Hatta gecen yil ben de denedim. Ilerde bir gün tarifini paylasacagim insallah.

    Sevgi ve selamlar…

  4. selamun aleyküm blogunuzu mercimekli köfte araken buldum mercimek köftesini bir türlü tututuramıyordum ama nihayet tuttu eşim sen antepli olmuşsun dedi 🙂 bu yemeği geçen akşam enfes yemekler çıkaran komşum getirdi ilk defa tadına baktım enfesti ve enkısa zamanda yapıcam inşaAllah selametle….

Bir Cevap Yazın

