Aşure… (Yenilendi)

Annemin anason kokulu aşuresinin tadını unutamam… Çikolata tadına alışan damak tadı bozulmuş zamane çocuklarının ağzına bile almadığı bu lezzeti biz çocukken yemeye doyamazdık…

Annemin dolabında o kadar çok baharat vardı ki, şişeler bir baştan bir başa ikişer sıra dizilmişti. Aşurede anason, güllap( gülsuyu) tarçın, karanfil belirleyici tat olurken, pancar (pazı) sapının kavurmasına mutlaka kimyon koyar, yoğurtlu yemeklerin üzerine hasbir( bir çeşit safran) serperdi.

Ne zaman Ihlamur benzeri bir koku alsam düşüncelerim kış günleri odaya dolan bitki çaylarının olduğu çocukluğuma gider… Kendim de baharatları sevmem rağmen hiç bir zaman onun kadar baharat bilgim ve çeşitlerim olamadı.

Aşurenin anasonundan söz nereler gitti…

 Herkesin bir aşure tarzı vardır, her biri birbirinden daha güzeldir. Ben en çok kendi ailemin aşuresini severim doğal olarak.  Mesela portakal asla koymayız, yazdığım gibi anason olmazsa olmaz, tarçın herkes gibi ve karanfil mutlaka olur. Bu bizim alışık olduğumuz tat olduğundan elbet bize en güzeli gibi gelir ama, sanırım herkes annesinin aşuresini daha çok sever.

Memlekette ablamlarda da şimdi aşure yapmış benimle benzer duyguları yaşıyor olmalılar…

MALZEMELER:

  • 1 bardak aşurelik buğday
  • 1/2 bardak fasulye
  • 1/2 bardak nohut
  • 1/2 bardak mısır
  • 1/2 bardak pirinç
  • 1/2 bardak badem
  • 1/2 bardak fındık
  • 1/2 bardak pekmez
  • 1/2 bardak kuru üzüm
  • 6-7 tane kuru incir
  • 19-20 tane kuru kayısı
  • 2 tane elma
  • 1/2 bardak gül suyu
  • 2 kaşık anason
  • 1 bardak şeker
  • 9-10 tane karanfil
  • Toz veya çubuk tarçın 

YAPILIŞI:

  • Buğday, nohut, fasulye ve mısır geceden ıslatılır.
  • Fasulye, nohut, mısır ayrı buğday  ayrı tencerelerde pişirilir ve yumuşadıkları zaman hepsi birlikte daha büyük bir tencereye aktarılır.
  • Tencere yavaş yavaş kaynarken, badem haşlanıp kabukları soyulur ve fındıkla birlikte tencereye ilave edilir.
  • Kayısı küçük doğranıp üzümle birlikte yıkanıp, tencereye ilave edilir.
  • İncirler yıkanıp doğranıp  tencereye aktarılır.
  • Anason ayrı bir tencerede bir iki taşım kaynatılıp sarı suyu çıkınca tarçın çubuklarıyla birlikte da tencereye ilave edilir.
  • Tadına bakılıp piştiği anlaşılınca, pekmez, şeker ilave edilir, 5 dak. daha kaynatılır.
  • Ocaktan almadan gül suyu ve doğranmış elmalar ilave edilip ocaktan alınır.
  • Süslemeden önce karanfil çiçeklerini kırıp kaselerin üzerine serperken toz tarçın kullanacaksanız onu da karanfilin üzerine  serpebilirsiniz.
  • Ceviz ve istediğiniz diğer malzemelerle üzeri süslenir.

Yurt dışında olanlar anasonu Anis olarak bulabilirler. Ayrıca rezenede kullanabilirler anasonun yerine, onuda Fenchel olarak bulabilirler. Anasonu robottan geçirip üzerine de serpebilirsiniz.

23 thoughts on “Aşure… (Yenilendi)

  1. Lavantin canım tam benlik olmuş.Ben bol fındık, fıstığa bayılırım. Bol kepçeyimdir biraz :))Sabah sabah dinlemem olsa yerdim inan. LAvantin keşke aynı şehirde yaşıyor olsaydık da gelseydim sana aşureye. Bıraktığın yorum biran bana bunu hatırlattı. Ne güzel olurdu dedim. Afiyet olsun size. Ben de hafta sonu yapmayı düşünüyorum. İlk defa yapacağım.Sevgilerimle canım.

  2. Lavan’tin’cim,Seninde ellerine saglik.Alah kabul etsin asurenizi…Sorularima gelince :)aklimdaydilar ama gec gec vakit oldu unuttum dermisim.Ay yok kiz oyle ciddi sorum.Nerde ikamet edersin,ikmaet adresin ,dogum tarifin ilk sorularimdi:))couk cocouk neyin:)sen sorulrdan munasib olanlari cvpla.Buradan olmazsa gulenayinsofrasi@gmail e mail at hehE:)esine verdigin sozu bozmamais olrusun boylce:)Cok uykusu gelmis Gulenay:(

  3. Haklısın Rabia, bende her seferinde tahıllar kadarda fındık, ceviz v.s koyarım. Tadı o kadar güzel olmuştuki, bir öğünde 1 kase yemek beni kesmedi.Teşekkür ederim Seda.

  4. Lavantincim harika görünüyor gerçekten ellerine sağlık, Allah kabul etsin. Yabancı komşularınıza da veriyo musunuz aşureden, onlar da bilip seviyorlar mı? Merak ettim de :)sevgiler..Naileaintabsofrasi.blogcu.com

  5. Teşekkürler Rabia, Ben o yönden fazla sosyal değilim, Ama Bunu yapan tanıdıklarım var. Almanların yemek kültürü çok gelişmiş olmadığı için, zaten bizim yemeklerimizi beğeniyorlar. Tüm farklı kültürlerle birlikte düzenlenen etkinliklerde, bizim yaptığımız yemeklerin beğeni kazandığını çok iyi hatırlıyorum. Avrupalılar için diyemem ama Asya, Afrika v.s yani osmanlının ulaştığı yerlerdeki halkların bizlere saygı ve sempati ile yaklaştıklarını bizzat kendim gözlemlemişimdir. Bu kadar uzun bir ceveptan sonra, herhalde bana bir daha soru sormassın:))

  6. Merhaba Lavantincim,mimlenmek konusunda tabiki seni çok iyi anlıyorum.Aşuren harika gözüküyor,Allah kabul etsin.Ellerine sağlık canımwww.denizesintisi.com

  7. Teşekkür ederim Ebru, (resmiyeti kaldırayım bar) dostların anlayışı beni çok mutlu ediyor.

  8. Lavantincim, bir tabak alabilirmiyim çok güzel görünüyor.Ellerine sağlık.Allah kabul etsin canım.Selam ve sevgiler…

  9. Hayat abla, ben zaten herkesi davet ettim, buyur sende gel sanal soframıza. Resmini gördükten sonra saygı gereği abla demeyi uygun buldum tabi kabul edersen.

  10. Fazlasıyla bereketli bir aşure zaten özü bereket bu tadın ama sizinki nefis bu açıdan..
    Birde simetrik olmuş ahrika bir süslem ellerinize sağlık her biri için.
    Allah kabul etsin inşAllah.

  11. canım ne güzel anlatmışsın..şahsen bizim evdede hiç baharat bilinmezdi….ayıptır söylemesi aşurede hiç piştiğini görmedim….annem sevmezmiydi neydiki hiç yapmazdı..hatta bizim bütün akrabalar bi arada oturmamıza rağmen hiçbirinin aşure pişirdiğini hatırlmam…

    eskiden yapmazdılar ama daha az önce tel de annemle konuşurken aşure yaptığını söyledi..çok şaşırdım…az daha ben demesem narı içine atıp pişirecekti..bilmediği nerdende belli:))

    onun için annemin aşure lezzetini bilmem ama çok sevdiğim bir tattır orası kesin..bende hiç yapmadım yapanlarınkini afiyetle yerim:))

    ellerine sağlık..harika görünüyor..Allah kabul etsin…

  12. Vaktin hayr olsun bacım.Şu süslemene bittim,bu ne güzellik böyle ellerin dert görmesin.Sen baharatları anlatırken,kokusu burnuma geldi sanki.Senin kültürüne azda olsa aşina olmak çok güzel.bahsettiğim köyde kaldığım esnada köy kadınları aşure günü aşure yapıp dağıtırlardı.Onlar da senin gibi pekmez katıyorlar.O gün bugündür bende katarım.
    Geçen yaptığım aşure nasıl bir katakulliye geldi,resmini çekemeden nasıl bitti anlamadım:)
    Ama pirinç ve anasonu hiç denemedim.Bir daha ki sefere denerim inşaallah.Selametle kal canım kardeşim…

  13. Evinizden pasta,börek,çöreğin eksik olmadığı,kalbinizin tatlı anılarla dolacağı,sağlığınızın tam kıvamında olduğu,cebinizin tıkır tıkır para kaynadığı,neşenizin kulak memesi yumuşaklığında olduğu ,birseninmutfagi.com ‘u ziyaret etmediğiniz bir gününüzün bile geçmediği bir yıl diliyorum….

    Afiyetle kalın Birsence’de kalın…

  14. Sayfanızı cahideninelleri blog sayfasında görüp geldim. Daha doğrusu yeni yıl yazısına yorumunuzu okuyunca merakımı celbetti. İyi ki de bulmuşum, ama Antep yemekleri olan bu güzel sayfayı geç farkettiğim için üzüldüm doğrusu. Bu vesileyle tanışmış olalım inş.
    Aşurenizin süslemesi çok güzel görünüyor. Anason ilk kez duydum, farklı geldi. Denemek isterim nasipte varsa. (urfatutkunu.blogcu.com)

  15. ETKİNLİĞİMİZE BUYRUN
    GÖNDEREN: http://japoncekirdegi.blogspot.com/
    51. PORSELEN DEMLİK ÇAY SAATİ ETKİNLİĞİNİN EV SAHİBİYİM
    SEVGİLİ ARKADAŞLARIM;
    http://porselendemlik.blogcu.com
    http://gelibolu17.blogspot.com/
    tarafından hazırlanmış olan porselen demlik çay saati için
    4 OCAK 2010 – 18 OCAK 2010
    TARİHLERİ ARASINDA
    http://japoncekirdegi.blogspot.com/
    YANİ BEN YAPACAĞIM.
    SİZ SEVGİLİ ARKADAŞLARIMI VE KATILMAK İSTEYEN HERKESİ ETKİNLİĞİMİZE DAVET EDİYORUM!!!
    TARİFLERİNİZİ HAZIRLAYARAK.
    VE TARİFİNİZE
    “PORSELEN DEMLİK ÇAY SAATİ 51.HAFTA ”
    BAŞLIĞINI YAZARAK SAYFANIZDA YAYINLAMANIZI VE BANA YORUM BIRAKMANIZI RİCA EDİYORUM.SENİ VE BU YAZIYI OKUYAN HERKESİ ETKİNLİĞİMİZE DAVET EDİYORUM ETKİNLİĞİMİZE İSTEDİĞİNİZ KADAR TARİFLE KATILABİLİRSİNİZ ŞİMDİDEN KATILIMCI ARKADAŞLARIMA ÇOK TEŞEKKÜR EDİYORUM.
    ETKİNLİĞİMİZE YEMEK GÖNDERİLMEMESİNİ RİCA EDİYORUM.
    LÜTFEN ÇAYIN YANINDA VERİLECEK TARİFLER OLMASINA DİKKAT EDELİM.
    ETKİNLİKTE EV SAHİBESİ OLMAK İSTEYEN ARKADAŞLAR LÜTFEN
    http://gelibolu17.blogspot.com
    ARKADAŞIMIZA YORUM BIRAKSINLAR…
    SEVGİLER

Bir Cevap Yazın

