Yunan Zeytini ve Bulgar Ekmeği

 Geçenlerde görümcem mutfakla sıkı dostluğumu bildiğinden bana bir zeytin tattırdı ve nasıl bulduğumu sordu. Daha önce yediğim zeytinler den daha lezztli bir terbiyesi vardı. Bu tür meze benzeri ürünler satan bir Yunanlı’dan aldığını ve çok az bir miktara epey bir fiyat ödediğini anlattı. ‘Komşu komşu’ diye  sohbet eden dükkan sahibinin doğal olarak zeytin terbiyesinin tarifini vermediğini ve benim bilip bilmediğimi soruyordu. Bir iki tattıktan sonra internetten epey araştırdım ama bir sonuç alamadım. Ama bununla yetinmek lavantine yakışmaz elbet.:) Zeytinin tekrar tekrar tadına baktım, ,iceledem, kokladım ve hemen harekete geçtim. Hazırladığımı görümceme tattırdığımda aynı terbiyeyi yapmayı becerdiğimi anladım.:)

Öyle ahım şahım bir malzemesi yok tek farkı  anladığım kadar içine tadlandırıcı konmuş olması. Tadlandırıcının tadını çok iyi ayırt edebildiğimi düşünüyorum. Tadlandırıcı zeytin için en son düşüneceğim malzeem olsa da mutfak da asla dememek lazım bir kez daha gördüm.

Bulgar ekmeği görüntü olarak ekmeğe hiç benzemiyor,  zaten tadı da ekmek gibi değil.  Açma benzeri mis  kokolu bir hamuru işi.

Benim yaptığım gibi ister Yunanlı eşlik etsin yanına isterseniz tam bir Türk… Arkadaşlığa açık, güzel görüntülü   hoş bir tarif kendileri.:)

Zor elde ede edilen Yunan usulü zeytin tarifini ve Bulgar ekmeğini   lavantin wordpress gururla sunar: :)))

Bild 1979

Bild 1911

Bild 1873i

 Bulgar Ekmeği:

  • 200 gr. ılık süt
  • 1 büyük yemek kaşığı tepeleme tereyağ
  • 2 yumurta
  • 1 çaykaşığı tozşeker 1 tatlı kaşığı tuz
  • Yarım yaş maya
  • 500 gr un
  • Katlara sürmek için yumuşak tereyağı

Yapılışı:

  • Süt, tereyağı, birbütün  yumurta ve ikınci yumurtanın yanlız beyazı, – sarısı üzerine sürülecek – maya, şeker,  tuz ve un  karıştırılarak hamur yoğurulurulup mayalanmaya bırakılır.
  • Mayalanan hamur dört bezeye bölünür.
  • Her parca tekrar dörde bölünerek 16 adet kücük beze elde edilir.
  • Dört tane beze teker teker tabak büyüklügünde açılarak yumuşak tereyğı sürülür ve üst üste konularak sıkıca sarılır. ( Tereyağı ne çok fazla olacak ne de sürülmeyecek kadar az olacak.)
  • Diğer bezeler de dörtlü guruplar olarak ayni işleme tabi tutulur.
  • Ortam sıcaksa bezeleri 15 dak. kadar buzdolabında bekletin.
  • Hazırladığınız sarmaları 4-5  üçgen parçaya kesin.
  • Ortaboy bir tepsiyi yaglayın.
  • Sarmadan kestiğiniz parçaların uc kısımlsrını tepsinin ortasına  kesilen tarafları tepsiye temas edecek şekilde  resimde oldugu gibi dizin.
  • Kalan üçgenleri tepsinin bos yerlerine dizip yumurta sarısı sürün.
  • Bir süre tepside ikincimayalnma için bekletin ve 200 de kızarana kadar pişirin.

 Yunan Usulü Zeytin Terbiyesi:

  • Yarım çaykaşığı monosodyumgulotomat ( Sagliga zarali oldugu söyleniyor ama ben zeytinden aldigim tadin ona ait oldugundan eminim.)
  • 1 diş sarımsak
  • Bir iki yaprak maydanoz
  • 300 gr. çekirdeksiz yeşil zeytin
  • 2 kaşık zeytinyağı
  • 1 kaşık sirke

Maydanozu ve sarımsağı ister robot isterseniz tahda üzerinde  bulgur inceliğine gelene kadar bıçakla kıyın. Bu önemli bir ayrıntı, mutlaka çok çok küçük olmalı aldığımız öyle görünüyordu çünkü.

Diğer malzemelerle sarımsaklı maydonozu karıştırıp ister hemen isterseniz bir kaç gün sonra tüketin.

Yanlış anlaşımlasın bu tarifin aslına uyup uymadığını bilmiyorum, ben dilime gelen tatların ışığında hareket ettim.

 Afiyet olsun…

20 thoughts on “Yunan Zeytini ve Bulgar Ekmeği

  1. Lavantincim,azmine hayranım.Her iki tarif de çok sıradışı,Yunan Usülü tarifi
    babama söyleyeyim biz gelene dek hazırlasın biz de tadalım.

    Sevgiler…

  2. lavantıncım iyiki bulmuşsun terbıyeyı bızede paylaşmışsın yeşil zeytın alır almaz denıcem bakalım nasıl olucak.yabancılar keklerede ekmek ıyorlar mesela degısıyor yöre yöre…
    hepsı enfes ellerıne saglık..

  3. tatlandırıcıdan kasıt çaya katılan şeker hastası şekeri mi. ya Rabbim adı aklıma gelmedi:)

    ekmekcikler katmer poğaçaya benziyor ve enfessss görünüyor.

    ellerine,emeğine ve aklına sağlık:)

  4. Yine yapmışsın yapacağını:)ekmeğin duruşu çok güzel.Tablo gibi olmuş.Ellerine sağlık.Yunan zeytinleride meşhurdur.Küçükken oturduğumuz yerden sisam adaları görünürdü.Yunanlılar gelip giderlerdi bazen.Kültürleri tıpkı ege kültürüne benziyor.Yeme içmeleri,türküleri bile.Bende zeytin yapımını anlatacaktım yarın:)Ne zamandır duruyor.Zeytin zamanı geçti geçecek.Hayırlarla kal canım…

  5. lavantincim, nar ekşisini zeytin sosunda denedinmi acaba..bazı nar ekşileri hafif tatlımsı olur.hem de yeşil zeytine yakışır.Bu arada tarifler muhteşem görünüyor.ellerine sağlık.

  6. Delfına, gercekten güzel bir terbiye.
    Sizlere afiyet olsun canim.
    Sevgiler…

    Saliha, cok haklisin… Bazan bura da ben de cok sasiriyorum bu tür degisiklikler fark edince.
    Sevgiler canim…

  7. Rumma, tavsiye ederim, ekmek cok lezzetli olmustu.
    Selametle…

    Papatya, cevap veremedim ama yazimi düzellttim. Bazan insan yazarken akli ucup gidiyor.
    Aslinda saglik olmadigi söyleniyor ama abarmamak sartiyla zarari yokdur insallah.
    Sanirim ki denedin ekmegi ve insallah hosuna gitmistir.
    Selametle…

  8. Cahide, harika bir haber bu! Yesil zeytinin tarifini ben cooktan unuttum. Hayal mayal kirip su da beklettigimizi hatirliyorum. Ama biz salamura etmeden tatlandiktan sonraki suyunun icin de muhafaza ederdik.
    Muhabbetle…

    Sagol Sevila… nar eksisini hemen deneyecegim insallah.
    Selametle…

  9. bir gıdacı olarak monosodyumglutamatın oldukça zararlı olmasından ziyade bukadar çok konulmuş olmasına şaşırdım 1 ton kek pişirmedinizya kürdan ucu idealdir sağlığınız için uyarayım dedim sevgiler….

  10. Haftasonu tarfinizi denedim, tadı da görüntüsü de çok güzeldi yalnız ekmeklerin için sanki biraz hamur gibi kaldı galiba açtığım hamurları fazla sıkı rulo yaptım ama yapmak isteyen herkese kesinlikle tavsiye ederim… paylaşımınız için teşekkürler…

  11. canım,ben bulgaristan 1989 göçmeniyim ,kusura bakmazsa bir tavsiyede bulunmak istiyorum :bu bulgar ekmeği dediğin bir şey o sadece bir BLGARİSTAN BLOGTAN alnan bir hamur işi ve bulgaristanla hiç bir alakası yok .24 senedir BULARİSTAN GÖÇMENLERİ ile yanlış fikirler edinmek yetmez bir de bu hamur işi böyle adlandırmanız çok yanlış .

  12. Sevgili Mazes, yöresel tarif verirken bu durumu yaşamaktan çok korkuyorum! Yöresel tatlar olduğu gibi korunması gereken tatlar ve malesef böyle hatalar oluyor. İsmi değiştirmek için bir araştırma yapayım ve bu yanlışlığı inşallah düzeltirim. Uyarın için teşekkür ediyorum.

    Selametle kal.

Bir Cevap Yazın

