Cuma Yazıları – Osmanlıda Ramazan Hazırlıkları /Alman Usulü Patates Salatası

Tüm Muhammet ümmetinin cuması mübarek olsun.Osmanlı toplumu, ramazana, “misafir” muamelesi yapardı. Ramazan hürmetine evler, dükkânlar, sokaklar, meydanlar köşe-bucak temizlenir, bir sürü imkânsızlığa rağmen her yer tertemiz edilirdi.
Maksat ramazanı dolu dolu yaşamak, yaşatmak ve hoşnut göndermekti.
Maksat, biraz olsun ramazanlaşabilmekti.
Bunun için kesenin ağzı açılırdı. Ramazana günler kala alışveriş edilir, bu sayede -şimdi tıpkı yılbaşılarda, yahut “Anneler Günü”, “Sevgililer Günü” gibi Batı dayatması olgularda yaşandığı gibi- ticari hayat canlanırdı. Esnaf maişetini kazandığı, halk ramazanı coşkuyla karşılayabildiği için mutlu olurdu.
Darulhilâfe (hilâfet merkezi İstanbul) yer yer süslenir, ramazan öncesinde karanlık olan sokaklar, yine ramazan hürmetine, son derece itibarlı bir misafir karşılanacakmış gibi, ışıklandırılırdı.
Bu arada insanlarda da büyük tebeddülât (değişiklik) olurdu. Oruç tutmaya niyetli olan herkes şehir hamamlarına âdeta hücum eder, günahlardan arınmak niyetiyle yıkanırlardı…
Sonra büyük camilerden birinin tanınmış imamına başvurup huzurunda “tövbe-i Nasuh üzre tövbe” ederlerdi. Çünkü ramazana “tövbekâr” girmek isterler, eski günahlarını bir daha işlememe “azm-ı cezm-i kast-ı musammem” eylerlerdi.
İlk teravihler, özellikle selâtin camilerinde bayram yerine dönüşürdü…
İnsanlar en iyi elbiselerini giyer, özene-bezene sakladıkları kokuları sandıklardan çıkarıp sürünür, her taraf mis gibi kokardı…
Yanlarında saf tutacak mü’min kardeşlerinin huşu ve huzurunu bozmamak için, o günlerde soğan, sarımsak gibi şeyler yenmez, ayrıca maydanoz ve karanfil gibi, hoş kokular saçan bitkiler çiğnenirdi.
Kısacası camiler, şimdiki gibi, ter ve çorap karışımı kokmazdı! (Bunu yazarken sıkılıyorum, ama camilerimizin kokmasında sentetik halıların da rolü büyük. Eskiden halılar saf yün olduğu için kokuyu emerlerdi)
Gayrimüslimlerin (Müslüman olmayanların) yoğun olarak yaşadığı Fener, Balat, Hasköy gibi semtlerde bile meyhaneler, ramazana hürmeten kapanır, kapıya, o meyhanenin ramazan boyunca kapalı kalacağına ilişkin bir kâğıt yapıştırılırdı…
Hiçbir gayrimüslim, yahut Müslüman açıkça yemez, içmezdi. Bunun yasak olması bir yana, bu davranışın özünde, oruç tutanlara karşı duyulan saygı vardı. (Eskiden farklı dinlere mensup vatandaşlar bir birlerinin inancına böyle saygı gösterirken, şimdi aynı dinin mensupları asgarî bir saygı kırıntısı bile göstermeyip ramazanda oruçlunun suratına sigara dumanı üflüyor, televizyonlar “ramazan programı”nın hemen arkasından müstehcen yayın yapıyorlar)
Ramazan-ı mübareki coşkuyla karşılama geleneği, benim de çocukluğumun en güzel anılarından birini oluşturur. Ramazandan birkaç gün öncesinden karşılama seremonisi başlar, bu çerçevede tüfekler atılır, oyunlar oynanır, zikirler çekilirdi.
O gün bugündür, zihnimde ramazan bir coşku olarak kaldı. Her ramazan öncesinde hâlâ o çocuksu coşkuyu ve ramazan sevincini içimde hissederim.

 Yavuz BAHADIROĞLU /habervakti.com

Alman Usulü Patates Salatası

Alman tatlılarını, pastalarını bazen denerim ve  içlerinde beğendiklerim  de çoktur. Ama yemekleri  konusunda aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Bu salata gibi bazı istisnalar hariç.

Salatanın malzemelerini duyduğumda biraz şaşırdım ve açıkçası garipsedim. Tuzotu bir salatada kullanma fikri elbette kulağa tuhaf geliyor. Ama mutfak meraklıları bilir ki, hiç beklenmedik birliktelikler beklenmedik tatlar oluşturur.

İftar sofralarınıza yakışacak,oldukça lezzetli Alman usulü patates salatasını denemenizi tavsiye ederim.

                                    Bild 2176 Malzemeler:

  • 500 gr. patates
  • 1 kuru soğan
  • 1 tatlı kaşığı hardal
  • 6-7 kornişon turşu
  • 1 kaşık tuzot
  • 1/2 bardak su
  • 2 kaşık sirke
  • Tuz, karabiber

Yapılışı:

  • Tuzot ve su karıştırılıp küçük bir tencerede bir taşım kaynatılıp soğutulur.
  • Patatesler haşlanıp salatalık şekilde doğranır.
  • Soğan minik küpler şeklinde salatalıklar halka halka doğranır ve patatesle karıştırılır.
  • Tuzotlu kaynamış su ve diğer  malzemeler eklenir ve güzelce karıştırılır.

Servis önerisi: Salatayı 3-5 saat bekleterek patateslerin soslu suyu iyice emmesini beklerseniz tadı daha da güzelleşecektir.

Ayrıca isteğe göre bir kaşık mayonez ve bir kaşık yoğurt  ilave ederek daha tanıdık bir tat elde edebilirsiniz.

Afiyet olsun…

24 thoughts on “Cuma Yazıları – Osmanlıda Ramazan Hazırlıkları /Alman Usulü Patates Salatası

  1. yazi cok hos; keske insanimiz o eski samimiyetini ve safiyetini hala surdurebilse ama ben karamsar degilim gunumuzde de bircok seyin yeniden filizledigi fikrindeyim.
    Ramazaninizi tebrik ederim bu vesile ile.
    Iffet

  2. Bende almanlarin yemeklerini begenmem ama dedigin gibi bazilari haric,hosuma gidenleri hep yaparim mesela böyle bir salata gibi:)
    Eline saglik cnm,iftar sofrasina yakisir hem lezzetli hemide doyurucu.

    Selamlarimla,Serap.

  3. cnm osmanlı da ramazan başkaymış gerçekten güzel bir yazı paylaştığın için teşekkürler..bu arada salata tarifi de çok güzel.ellerine sğlık.slmlar

  4. Senin de tüm cumaların mübarek olsun canım.Tuzotlu patates salatnı mutlaka sneyeceğim,sahura da çok güzel olur di mi.İncir içinse..kıyamam ben sana.sen bana bi mail at,ben sana vakumlar yollarım hemen.Annemim bahçesinden incirler.Dün de yine bi kova geldi,paylaşalım;) boğazımdan geçmez vallahi,aklıma gelirsin hep artık.sevgiler.

  5. Sevgili Iffet, umudum rabbimden elbet kesilmiyor ama insanimizi özellikle manevi yönden cökertmek icin öyle tezgahlar hazirlaniyor ki, yazik bize! Bazi tv. programlarina bile bakinca nasil kasitli bir düzen oldugunu anliyorum.
    Ama yine de Rabbim, Islamin onca yil öncüsü bizi yaptiysa atalarimizin hürmetine tekrar silkinmeyi nasip eder insallah.
    Sevgilerimi gönderiyorum…

    Serap, senin geleneksel tatlardan hoslanan biri oldugunu zaten tahmin ediyorum. Söyle serbetli tatlilar filan…
    Ben de senin gibi güzel olursa yapisorum.
    Sevgiler canim…

  6. Tesekkür ederim Süheyla…
    Islamin oldugu yerde hayat baska olur aslnida. Osmamanlinin tek farki gercekten dosdogru din üzere olmalariydi. Bize de nasip olu insallah.

    Hayirli vakitler canim…

    Güzel kalpli cin, sen kiyamasan da zaman kiyiyor insana. Ah o kova kova incirlerin zamani nasil bunumun diregini sizlatiyor.
    Ben senin nazik teklifini mütakip hediyeni aldim kabul ettim. Tatli dil bir kova balli incirden daha tatli geldi.:))

    Güzellikler senin olsun arkadasim.

  7. SEVGİLİ ARKADAŞLARIM;21.08.2009–05.09.2009 Tarihleri arasında “İFTAR BEREKETİ ETKİNLİĞİ 3 “OLACAKTIR http://birdemliksohbet.blogspot.com
    Yani BEN YAPACAĞIM SİZ SEVGİLİ ARKADAŞLARIMI VE KATILMAK İSTEYEN HERKESİ ETKİNLİĞİMİZE DAVET EDİYORUM!!!HER TÜRLÜ TARİF YOLLAYABİLİRSİNİZ İSTER SALATA İSTER YEMEK İSTER GUZEL BİR SOFRANIZI BİZİMLE PAYLŞAŞMAK İSTERSENİZ MUTLULUK DUYACAĞIM . TARİFLERİNİZİ HAZIRLAYARAK.VE TARİFİNİZE “İFTAR BEREKETİ ETKİNLİĞİ 3” BAŞLIĞINI YAZARAK SAYFANIZDA YAYINLAMANIZI.TARİFİNİZ HAZIR OLUNCA SAYFAMA YORUM OLARAK DUYURU BIRAKMANIZI RİCA EDİYORUM.
    CBOXA DUYURU BIRAKILMAMASI. GÖZDEN KAÇMA İHTİMALİNE KARŞI YARARLI OLACAKTIR.BEN SİZE GERİ DÖNÜP.TARİFİNİZİ KOPYALAYIP SAYFAMDA YAYINLAYACAĞIM.ŞİMDİDEN KATILIMCI ARKADAŞLARIMA ÇOK TEŞEKKÜR EDİYORUM SELAM VE SEVGİLERİMLE……SEVİL
    ZİYARET EDİPTE BİZZAT DAVET EDEMEDİĞİM DOSTLARIM LÜTFEN BU YAZIYI NERDE OKURSANIZ SİZDE KATILIN EMİNİN ÇOK BU ETKİNLİK SAYESİNDE BİR ÇOK ARKADAŞIMIZ OLUYOR MUTLAKA KATILIMIZI BEKLİYORUM..

  8. Selamlar,
    Osmanlı’da hayat başkaymış…
    Yavuz Bahadıroğlu da ne güzel anlatmış, bizimle paylaştığınız için teşekkürler.
    Sayfanız çok güzel, sizden öğrenmek istediğim birşey var, sirkeli peyniri yaparken tuzu da baştan atsak da homojen olarak heryerine yayılsa olmaz mı acaba ??? Eğer salamura yapmıycaksak sonradan tuzlama işlemi nasıl oluyor, üzerine mi serpiyoruz? Bu konularda aydınlatırsanız sevinirim.
    Bu arada ben hayatta peynir yemem 🙂 Hatta evlenene kadar aynı ortamda da bulunmamaya çalışırdım ama şimdi eşime bi sürpriz yapıp ona peynir hazırlamak istiyorum. Baklım benim yaptığım nasıl olacak ???

  9. Tesekkür ederim Buket…
    Yavuz Bahadiroglu tam bir osmanli. Onun gibi olabilsek…
    Peyniri yaparken tuzu basta kullanmak pek mantikli olmaz, cünkü ne kadar tuz koysan da tuz suyunda kalir ve peynirin tadina pek gecmez. Salamura yapilmayacaksa da peynirin üzerine serpecegin tuz bir kac gün icinde tamamen peynirin icine kadar nüfuz ediyor zaten. Yani sonradan tuzlama gibi degil, peynirin kendisi tuzu emerek her yeri tuzlu olmus oluyor.
    Bir saklama kabina koydugunuz peynir dilimlerinin üzerinedamak tadiniza göre tuz serpin ve bir iki gün öylece bekletin, hepsi bu kadar.
    Simdiden kolay gelsin, sorunuz olursa ben buradayim…
    Selamlar…

  10. Selamün aleyküm kardeşim,uzun zaman oldu görüşmeyeli.Ben taşındım yerleştim,baktım ki zamanım çok, bir yaramazlık yapıp yeniden başladım.Burada arkadaş yok,akraba yok kısacası çevre yok.Neredeyse akşama kadar evdeyim.Burası çok farklı bir yer ama ben memleketimin her köşesini seviyorum.Ömür bir orda bir burda derken gelip geçiyor.Rabbim kendisine adanmış ömürler nasib etsin(amin)
    Bu arada benim çocuklarda son zamanlarda Bahadıroğlu’nun kitaplarına kafayı sardırdılar.Bu beni çok mutlu ediyor.Allaha emanet ol kardeşim…

  11. Aleykümselam kardesim… Senden tekrar haber almak yüzümde bir gülümsemeye sebep oldu ve cok mutlu oldum. Geri dönüsünü de cok sevindim.
    Ben genckizken hep bir kasabaya atanan hemsire vs. olmayi düslemisimdir.:) Dedigin gibi memeleketimin tasini topragini seviyorum.
    Cocuklarin gercek ilim adami ve yazarlarin kitaplarini okumasi bir nimet.
    Rabbim yolumuzu ondan ayirmasin.
    Muhabbetle kardesim…

  12. Lavantin canim,
    Eski dostlarimi bulmaya tekrar toplamaya calisiyorum,sayfan sukurki
    yonlendirme yapiyor.Yeniden donusumle eskilerimi bulma derdine dustum.Kendime ve sayfama ceki duzen verme asamalrindayim:)seni buldugumada sevindim.

    Hayirli ramazanlar dilerim cnm ayrica,kadir gecen mubarek olsun simdiden.
    Chicago’dan Gulenay

  13. Merhaba, sizenizi ilk defa ziyaret ettim ve cok begendim, fakat Almanya da yasayan ve bu salatayi sürekli yapan biri olarak izninizle burda birkac düzeltme yapmak istiyorum, patatesler küp küp degilde yuvarlak ve cok ince bir sekilde kesilir, sogan rendelenir, kornisonlar ise cok kücük dogranir hatta bazen hic konulmayabilir…

  14. Merhaba Selma… bu tarifi netten almistim ve daha önce hic görmedim ve yemedim.:) Ama bahsetmen iyi oldu, tesekkür ederim.

    Selametle…

Bir Cevap Yazın

