Patlıcan Doğraması (Balcan Doğraması)

Antep yemekleri arşivime baktığımda, Antep mutfağının temel taşı sayılabilecek yemeklerin henüz listede bile olmadığını görüyorum. Doğrama da bunlardan biri. Antep’te ev ve köy düğünlerinin vazgeçilmez yemeği doğrama ve bulgur pilavıdır. Çocukluğumda kocaman sofralarda bu nefis yemeğe az kaşık sallamadım.:))

Patlıcan seviyorsanız mutlaka seveceğiniz acılı ekşili sarımsaklı nefis bir tadı var. Yemeğimizin özelliklerinden biri de kemikli etle pişirilmesi. Ancak ben evde olan parça eti kullandım. İmkanınız varsa kemikli etle deneyin.

Antep mutfağında bir çok sulu yemeye nane ve sarımsak kullanılır ve sarımsak kullanılan bu yemeklere genellikle çeşitli – limon, sumak, koruk, limon tuzu gibi- ekşiler kullanılır. Ayrıca yine aynı kategorideki yemeklere kullanılan nohut doğramayı da tatlandırmakta…

 

 Malzemeler:

  • 300 gr. orta yağlı kuşbaşı et
  • 500 gr. patlıcan, mümkünse memleket patlıcanı 🙂
  • 1 büyük baş soğan
  • 1-2 tane sivri biber
  • 5-6 tane sarımsak
  • Bir bardağa yakın haşlanmış nohut yada 1/2 bardak kuru nohut
  • 1 dolu kaşık karışık salça
  • Mümkünse sumak ekşisi ama benim gibi garibansanız limon tuzu da idare eder.:)
  • Sıvı yağ, nane, tuz, karabiber
Yapılışı:
  • Eti güzelce kavurdum ve salçasını ilave ettim.
  • Salçayla da kavrulan etlerin üzerine yemeği idare edecek kadar su ilave ederek düdüklünün ağzını kapattım. Kullanacağınız nohut haşlanmışsa patlıcan vs. ile yok ıslanmış ve haşlanmamışsa suyla birlikte tencereye koymayı unutmayın.
  • Et pişerken patlıcanlar küp küp, soğanlar yemeklik, sarımsakları halka ve biberler ortama uyacak şeklide doğranır.:)
  • Etin pişme süresi dolunca tencerenin ağzı annenizden öğrendiğiniz gibi açılır ve doğranan malzemeler, tuzu ve ekşisi konur.
  • Tekrar ateşin üzerine alınan yemek,  son eklenen malzemeler yumuşayana kadar pişirilir.
  • Ateşten alınan yemeğin, kızdırılan yağda bol nane yakılıp dökülmek suretiyle yüzü güldürülür.:))

Afiyet olsun…

Patlıcan Doğraması (Balcan Doğraması)’ için 20 yanıt

  1. Oy oy oy. Saat olmuş 23:00 ben işteyim ve daha akşam yemeği yememişim. Şimdi fotoğrafa elimi sokacağım :)))
    Ellerine sağlık canım.
    İzmir’den selamlar…

  2. Nihan, güldürdün beni.:)) Imkan olsa ikram ederdim ama ne yazik ki sanal bir ikram sadece. Ama düdüklü tenceren varsa cabucak yapabilirsin.
    Simdiden afiyet olsun…

  3. Merhaba,
    Bu yemegi cok severim. Annem de sik sik yapardi ben Kilis’teyken.
    Burada patlicanlar malesef tencere yemegi yapmaya pek musait degil ama aklimda, bulursam ilk denegecegim yemek bu olacak.
    Iffet

  4. lavantın ama bu bana yapılmazki..benki patlıcan mevsimini hasretle beklıyorum:(ellerıne saglık su mayısı atlatalım hemen yapacagım:)not alındı…..

    antep yemeklerının devamını beklıyorum:)))

  5. canım ellerine sağlık, yaz geldi bol bol yeriz artık patlıcan delisi oluruz 🙂 sana mail attım, gmailii kullanmıyor musun artık, gelmedi mi mailim?

    sevgiler..

  6. Naile g mail i pek kullanmiyorum hotmail deyim.. Ama postalimi kontrol ediyorum ve bu gün okudum, yanitladim. Hatta üsüne ben de sana soru bile sordum.:)))
    Muhabbetle…

  7. cnm..şahane görünüyor bu yemek..karnım tok ama sanki olsa bir tabak yerim,acı ekşi birarada tam benim tarzım..ellerine sağlık.slmlar

  8. canım lavantincim nasılsın yemekin harika gözüküyor patlıcanın yemeğini çok severim bende:) ellerine sağlık canımm bir arkadaşım yemekreçetelerim diye bir blog açma aşamasında ona uygun başlık resmi hazırlarmısın eğer zahmet olmassa…bana maille gönderirisein hazırlarsan eğer hazırlıyamassanda canım sağ olsun arkadaşım öpüyorum…selametle

  9. Offf harika bir yemek ay keşke antepli biriyle evlenseydim..çok harika bir mutfağınız var bende yemeyi yapmayı çok seviyorum ama eşim çok yemek seçiyor yemeğide pek sevmez

  10. Süheyla, tok olsa da insan dedigin gibi yenir. 🙂
    Muhabbetle…

    Melek, uzman degilim bildigi gibi ama elimden geleni yaparim insallah. Arkadasin bana e postayla ulasirsa nasil birsey istedigi konusunda fikir alirim. Ona göre birseyler yapmaya calisirim.
    Selametle…

    Özlemhan, yemek secen es cok zor olmali. Cok sükür bu sorunu hic yasamadim ama esim bazi antep yemeklerini cok severek yemiyor o bile beni kizdiriyor.:))
    Sen de kendine yapar yersin.
    Sevgiler…

  11. Hemşerim imkan olsaAlmanya’ya gönderirdim.Peynirin salamurasını yaparken rafine tuz kullammayacaksın,antep’de peynirlik tuz derler ondan kullanacaksın sonrada yumurta ayarı yapacaksın.
    DOĞRAMA GÜZEL OLMUŞ ELLERİNE SAĞLIK
    SEVGİ VE SELAMLAR

  12. Canim merhabalar ellerine saglik, kücükken bu yemegi hic sevemz ve yemezdim ama simdi cok severek yiyiorum. Kiliste bu yemegin adina Patlican bastirmasi denilir. Seninkide harika olmus annemin yaptiginin aynisi olmus ellerine emeklerine saglik, sevgiler…

  13. Selam Lavantin,

    Duduklu tencerem olmadigi icin soruyorum; etleri celik tencerede ne kadar suyla ve ne kadar zamanda pisirmemi tavsiye edersiniz? Bir de limontuzu veya sumak eksisi yerine limon suyu kullanilabilir mi? Yarim limon suyu yeterli olur mu?

    Tesekkurler ve hayirli Ramazanlar.

  14. Sevgili Ayse, önce üstünü örtecek kadar su koyarak gerektikce su ilave edebilirsin. Etler tam olarak yumusayana kadar pisirmelisin.
    Kac kisilik pisireceksin bilmiyorum ama iki kisilik bile olsa yarim limon suyu yemeyin disinin kovuguna yetmez:) Zaten bu yemegin özelligi eksi olmasi.
    Söyle tarif edeyim: Yemeyin tadini bozmayacak ama agzina aldiginda eksisi hissedilecek kadar olmali. Her ailenin eksi konusunda damak tadi degisik olur. Biz Antepliler icin eksi deyince cogu unsanin belki yüzü burusur. Mesela dolmalarimizin suyu tursu suyu kadar eksi olur.:)
    Sen biraz zevkine biraz yemegin aslina uygun olarak eksi kullan.

    Afiyet olsun diyorum ve gecmis kandilin mübarek olsun.

  15. Cevabiniz icin cok tesekkurler. Insaallah Ramazan bitmeden iftar soframizi susleyecek bu lezzet. Tabii sonucu da size hemen bildirilecek 🙂

  16. Sevgili Lavantin,

    Biraz once pisirdim yemegi. Cok guzel kokuyor ve cok guzel gorunuyor. Naneli yagi hazirladim ancak henuz yemege ilave etmedim. Ne dersin? Yemegin yuzunu hemen simdi mi guldureyim yoksa naneli yagi aksam tam servisten once mi dokeyim?

    Tesekkurler,
    Ayse Sule

  17. Ayse, dogramayi yapmana cok sevindim, tadilasi bir yemektir.
    Ayrica tekrar dönerek haber verdigin icin tesekkür ederim.
    Size afiyet olsun diyor ve diger Antep tatlarini denemeye davet ediyorum.
    Hayirli vakitler…

  18. Seda hanım, sanırım cevabım gecikti.
    Yemeğin suyunu etin üzerini geçip patlıcanlara yetecek, yani yemeği oluşturacak kadar da koyamalısınız.
    Kolay gelsin.

Yorum bırakın