Cuma Yazıları – Endonezya Nasıl Müslüman Oldu? / Kış Kısırı

Tüm inananların cuması mübarek olsun… 

Kendi halinde bir tüccardı. Bir gün kumaşları gemiye yükledi. Endonezya’ya gitti, oraya yerleşti. İşini orada devam ettirdi. Kumaşları kaliteliydi. Tam da halkın aradığı cinstendi. Kendisi de kanaat sahibi bir insandı. Kazancı az olsun, temiz olsun düşüncesindeydi. Bir gün geç geldi iş yerine. Eleman iyi bir kâr elde etmişti sattığı mallardan. Merak etti, sordu:

– Hangi kumaştan sattın?

-Şu kumaştan efendim.

-Metresini kaça verdin?

-On akçeye.

-Nasıl olur?” diye hayret etti,

-Beş akçelik kumaşı on akçeye nasıl satarsın? Bize hakkı geçmiş adamcağızın. Görsen tanır mısın onu?

Eleman gitti, müşteriyi buldu, getirdi. Dükkan sahibi müşteriyi karşısında görür görmez, helâllik istedi ve fazla parayı müşteriye uzattı. Müşteri şaşırmıştı. Böyle bir durumla ilk defa karşılaşıyordu.

-Ne demekti hakkını helâl et?

Olay kısa sürede dilden dile dolaştı. Çok geçmeden kralın kulağına kadar vardı. Sonunda kral kumaş tüccarını saraya çağırdı. Kral sordu:

-Sizin yaptığınız bu davranışı daha önce biz ne duyduk, ne de gördük. Bunun aslı nedir?

-Ben, dedi tüccar, bir Müslüman’ım. İslâm dini böyle emreder. Müşterinin bana hakkı geçmişti. Dolayısıyla kazancıma haram girmişti. Ben sadece bir yanlışı düzelttim.

Kral,  İslâm nedir, Müslümanlık nedir? gibi peş peşe sorular sordu. Birer birer sorularını cevapladı. Kral ilk defa duyuyordu böyle bir dinin varlığını. Fazla zaman geçirmeden İslâm’ı kabul etti. Daha sonra kısa süre içinde de halk Müslüman oldu.

250 milyonluk nüfusa sahip olan bugünkü Endonezya’nın Müslümanlığı kabul etmesindeki sır sadece beş akçelik kumaştı. Yapılan tek şey vardı sadece: İnandığı gibi yaşamak, sahip olduğu güzellikleri çevresiyle paylaşmaktı. Efendimizin müjdesi herkese açık: “Doğru ve güvenilir tüccar, kıyamet gününde peygamberler, sıddıklar (doğrular) ve şehitlerle beraberdir.” Yani, asıl etkili olan söz dili değil, hal diliydi. Konuşmaktan çok yaşamaktı. Anlatmaktan ziyade davranış dilinin devreye girmesiydi.

Kış Kısırı

Kış bitip de turşular tükenmeden bu kısırı sizinle paylaşmalıyım. Kısırı herkes gibi ben de çook severim.  Yazın bereketiyle çeşit çeşit sebzeler kullanılabilir ve tadına doyum olmaz. Ama kış için aynı şeyi söyleyemeyiz, çünkü malzeme listesi hem azalır hem normalden daha faklı bir maliyeti olur. Ancak ev deki malzemeleri kullanarak unutamayacağınız bir lezzette kısır da yapabilirsiniz. Ben bu tarifi Rabia’ da görmüştüm. Bir komşusu yapmış ona da.

bild_0921

Malzemeler:

  • 2 bardak simit ( İnce bulgur) Bulguru kişi başına yarım bardak olarak ayarlayın.
  • 2 domates
  • 1 kuru soğan ( Taze de olabilir.) Ben sarımsağı da soğanı da kuru kullandım.
  • 2-3 diş sarımsak ( Yine taze sarımsak da kullanılabilir.)
  • Bir miktar maydanoz
  • 1 kase doğranmış lahana turşusu ( Ev de olan baş ka bir turşu da olabilir, ben patlıcan turşusu bile koydum.)
  • 1 yemek kaşığı karışık salça
  • 1 tatlı kaşığı kuru sumak
  • 1 tatlı kaşığı kuru nane
  • 1 çay kaşığı köfte baharatı
  • Yeterince sıvı yağ ve zeytinyağı karışımı
  • Karabiber, tuz, pul biber
  • 1 yemek kaşığı limon kabuğu rendesi veya rende yerine  minik doğranmış limon kabuğu
  • Limon suyu

Yapılışı yaptığınız diğer kısırlarla aynı. Bir fikir de ben den olsun: Yağını önceden kızdırıp da pul biberi atıp kokusu çıkınca kavrulmuş yağı kısıra katarsanız ,kısırın salatamsı çiğ tadını önlemiş olursunuz.

Başka yerlerde yediğim kısırlar da çoğu  zaman aynı manzarayı görüyorum. Yeşillikleri pörsümüş ve sasımaya yüz tutmuş. Tane tane olması gerekirken, sulu, renksiz ve tatsız. Adeta pişmiş kısırlar…

Kısır yaparken kabaran bulgura önce salça, baharat ve yağını ilave edip güzelce malzemeyi birbirine yedirin. Daha sonra yeşilliklerini ve limonunu ekleyin. Böylece yeşillik, domates  vs.  malzeme diri kalacaktır.

Şimdiden afiyet olsun…

8 thoughts on “Cuma Yazıları – Endonezya Nasıl Müslüman Oldu? / Kış Kısırı

  1. s.a. canım kardeşim.hayırlı bereketli,makbul dualarla bezeli bir cuma günü dilerim.her müslümanım diyen kişi böyle bir dürüstlük örneği sergileyebilseydi,şüphesiz herkes müslüman olurdu.Rabbim cümlemizi dosdoğru olanlardan eylesin.Kış kısırıda güzel olmuş ellerine sağlık canım…

  2. Kardeşim muslumanlık ne güzel..
    Çok duygulandım doğrusu bu yazıyı bütün arkadaşlarıma mail olarak yollicam müsade edersen aALLAH RAZI OLSUN…

  3. çok güzel ve etkileyici,insanı inandığı gibi yaşamaya sevkeden bir hikaye,paylaştığın için Rabbim razı olsun.
    Kısır yapmayı pek beceremem ama güzel yapılmış bir kısırı severek yerim,eline sağlık,Rabbime emanet ol,sevgilerimle…

  4. Evde yoktu ince bulgurum,dün gittim aldim ins kis cikmadan ve tursular bitmeden denemek istiyorum:)Kücük kizim cok sever kisiri eminim bunuda cok sevecektir.Eline saglik canim.
    Allah hepimize Islam’a uygun tam bir Müslüman gibi yasamayi nasip etsin Ins.

    Selamlarimla,Serap.

  5. Cahide, zaten en büyük belamız dürüst olmayışımız. İslami hasletleri ne de çabuk kaybettik.
    Muhabbetle…

    Teşekkür ederim Hünerli eller…
    Sevgiler…

    Sevde, müsade senin canım. Zaten alıntı olduğundan istedğin gibi kullan.
    Fayda sağlama dileğiyle…

  6. Sevgili Nisanur, okuyup, duyup hayata geçiremeyişimiz ne acayip deği mi? Rabbim öğüt alanlardan etsin
    Kısır tarifini dene, sen de güzel kısırlar yaparsın.:)))
    Selametle…

    Amin Serap…
    Kısırı sanırım tüm çocuklar seviyor. Benımkiler de bayıla bayıla yiyorlar.
    Selametle…

Bir Cevap Yazın

