Cuma yazilari – Fransa Bize Hayranlik Duyardi / Patetes Sulusu

Ümmeti Muhammet’in cumasi mübarek ve bereketli olsun.  

Bu hafta, uzun zaman önce okudugum bir kitapdaki bu yaziyi paylasmak istedim sizinle.  Osmanli’nin Avrupa’ya atadigi ilk büyük elci bakin nasil karsilanmis. Artik gülünc mü dersiniz, aglamakli mi, yoksa yazik mi bize?… Karar sizin. 

    Geçtikleri yerlerdeki halka önceden duyuru yapıldığından halk yol boyu sıralanmış ve “Yaşasın Büyükelçi, Yaşasın Osmanlı Devleti!” şeklinde tezahüratlarda bulunmuştur.      Nihayet 24 Haziran günü, Osmanlı Büyükelçisi Seyyid Ali Efendi Paris’e girmiş, Paris’te ancak önemli krallara yapılan büyük devlet töreniyle karşılanmıştır. (Fransız yazar Maurice Herbette, o zamana kadar Paris’i ziyaret eden Rus Çarı Deli Petro’ya bile böyle bir ilgi gösterilmediğini özellikle belirtiyor.) 

    Herhalde bunun sebebi, Ali Efendi’nin, Osmanlı Devleti tarafından bir Avrupa başkentine tayin edilen ilk büyükelçi olmasıydı. 

    Ali Efendi’nin Paris’e gelmesi halkı öylesine etkilemiştir k, evinin önü mahşere dönmüştür. Parisliler , Osmanlı Büyükelçisi’ni pencerede olsun görebilme umuduyla geceli- gündüzlü evinin önünde beklemişlerdir. Ayrıca oturduğu mahalledeki ev fiyatları aniden astronomik seviyeye yükselmiştir. Çünkü Osmanlı Büyükelçisi’nin evine yakın evde oturmak bir statü göstergesi olmuştur. 

    Paris halkı bu değişmeden çok etkilemiş, özellikle Parisli kadınlar başlarına kavuk takmaya, Osmanlı şalvarı ve Anadolu fistanı giymeye, hilal şeklinde mücevherler kullanmaya başlamışlardır,kısacası Osmanlı Büyükelçisi’nin kılık kıyafetini taklide yönelmişlerdir. Paris caddeleri, Osmanlı kıyafetine girmiş Parisliler yüzünden İstanbul caddelerine bezenmiştir. Böylece Paris’te bir “Türk modası” olmuştur. (Çoktandır biz onların giyim kuşamını taklit ediyoruz.) 

    Büyükelçi sıcak yerlerde yelpaze kullandığı için herkes yelpaze kullanıyor, pek çok kişi de yelpazesine Büyükelçi’nin resmini çizdirip ayrıcalıklı görünmeye çalışıyordu. Büyükelçi’nin oturduğu mahalle ise, Maurice Herbette’in kaydına göre, “Türk mahallesi”ne dönüşmüştü. 

    Büyükelçi her yere davet ediliyor, gittiği tiyatrolar ağzına kadar doluyor, Büyükelçi’nin bulunduğu locanın çerçevesindeki locaların fiyatı ise ikiye, hatta üçe katlanıyordu. O kadar ünlüydü ki, artık ona “Paris Kralı” diyorlardı.

Biz Osmanlıyız / Yavuz bahadıroğlu

Patataes Sulusu 

Annemin güzel yemeklerinden, daha dogrusu Antep’in yemeklerinden  biri olan patates sulusunun tarifini verecegim size.  Saniyorum ki, bir cok yerde biliniyor ama bir de bizim nasil yaptigimiza bir göz atin: 
 
 

  Malzemeler:

  • 5-6 tane patates.
  • İsteğe bağlı 250 gr. orta yağlı kuşbaşı et ( Ben kullanmadım.)
  • 1 büyük soğan
  • 1 yemek kaşığı karışık salca
  • Tuz, karabiber

Yapılışı:

  • Kuşbaşı et kendi yağında bir süre kavrulup doğranmış kuru soğan ilave edilir.
  • Soğanlar da bir süre kavrulup salca eklenir.
  • Salçanın kokusu çıkana kadar orta ateşte karıştırılan malzemenin üzerine 4-5 bardak su ilavesi yapılır ve kaynamaya bırakılır.
  • Patatesler soyulup iri küpler seklinde doğranır.
  • Yemeğin suyu etler iyice pişene  kadar kaynatılıp patatesler konur, patatesler yumuşayana kadar pişirilir. ( Ben etlerin geç pişmesinden et koymuyorum. Tamamen benim tembelliğimden yani.:) )
  • Karabiber ve tuzu konup bulgur ya da pirinç pilavıyla servis yapılır.

.

8 thoughts on “Cuma yazilari – Fransa Bize Hayranlik Duyardi / Patetes Sulusu

  1. sevgili lavantin. yeni adresin hayırlı olsun.aslına bakarsan ben de bir süredir taşınma planları kurup duruyorum ama fiiliyata geçmedi henüz..neden bu kararı aldığını okuyunca doğrusu seni takdir ettim benim için de bir itici güç oldu sanki..pc konusunda yetersiz olduğum için yeni bir ortama zor adapte olmaktan ya da becerememekten çekiniyorum açıkcası..neyse niyet hayr akibet hayr diyorum))selametle kal diyorum..cuma yazısı da patates yemeğin de çok güzeldi..

  2. Allah’u teala hazretleri:”Ey dünya! bana hizmet edene hizmetçi ol! Sana hizmet edeni hizmetçi al” buyuruyor. İnsanlar dünyaya hizmet edip, müslümanca yaşamayı, ahireti unuttukca dine hizmeti Mevlaya olan hizmeti kulluğu unuttukca Müslümanın vakarı kayboldu sonumuz da bu şekilde oldu. Müslümanlar onlara tabii oldu. Kanuni sultan süleymandı sadece bir mektupla onlarda ki dans olayını durdurmuştu. Osmanlıyı osmanlı eden inançları, imanlarıydı.

    Teşeşekkürler lavantin, sevgiyle kal!

  3. hayırlı haftalar dilerim sevgili kardeşim,
    herşey aslına rücu eder,suyu tersine akıtamazsın eninde sonunda yolunu bulur,inşaallah bizim şaşkınlıklarımızda
    yerini basirete bırakır.
    Rabbim bizlere razı olacağı bir hayatı yaşamayı nasip etsin(amin),O’na emanet ol.

  4. Sevgili Leyya, “Niyet hayir akibet hayir.” demisler. Sen adimini at gerisi gelir. Hem Bildiklerimi seve seve paylasirim.
    Sevgiler…

    Ay-sima, cok sik hatirlarim Kanuni’nin o mektubunu ve icim derinden derine sizlar. Insallah bünyemizde bulunan imani cevherleri yeniden kesveder ve müslüman adini tekrar yüceltiriz.
    Muhabbetle…

    Nisanur, ben de sana hayirli ve güzel bir hafta diliyorum.
    Insallah, diyorum… Beserin sasmasi kisa sürerde, biz biz oldugumuzu, biz kim oldugumuzu hatirlariz.
    Selametle…

  5. Tesekkür ederim Dilek. Hayirli olacagini umut ediyorum.
    Muhabbetle…

    Capricediyari’ndan yazan arkadasim. Kusura bakam ismini bilmdegimden böyle hitap ettim.
    Baglanti vermen beni memnun eder. Ayrica nazik yorumun icin tesekkür ediyorum.
    Selamlar…

Bir Cevap Yazın

