Cuma Yazıları – Hastayı Terletmek İçin / Antep'ten Sıkma…

Tüm inananların cuması bereketli ve mübarek olsun.

Askerı Tıbbiye kurulduğu zaman, burada hekimlik yapmış meşhurlar arasında İshak Eendi de vardı. Daha sonra meşhur olmuş hekimlerimizden bir çoğu İshak Efendi nin talebesi idi.

Bunlardan biris olan Aziz Paşa anlatıyor: İshak Efendi imtihanda bana sordu: Bir hastayı terletmek için ne yaparsın? Şu ilacı veririm, efendim. Peki… Ya terlemezse? Şu ilacı da veririm, efendim. Yine terlemezse? O zaman sebeplerini şu arazda arar, şu şu ilacı denerim efendim. Yine de terlemezse?

Öğrendiklerimin sonu gelmişti. Baktım ki anlımda toplanan terler yüzümden aşağıya akıyor, cebimden mendilimi çıkardım, hem terimi sildim, hem de şu cevabı verdim: Efendim yine terlemezse o zaman zat-ı alinizin huzuruna getiriri imtihan ederim!

……………………………………………………………………..

 Aslında bazlama arasıında peynirden başkası değil. Antep’de eskiden, kilolarca undan yufka ekmekler hazırlanıraka kurutulup depolanardı. Bir ailenin aylarca ekmek ihtiyacını karşılayacak olan bu yufkalar, yemekten önce tekere teker üzerlerine su serpiştirilip sofra arasında bekletilerek yumuşatılırdı. Hala özellikle köyler olmak üzere bu geleneğin devam ettiğini düşünüyorum. İşte bu ekmeklerin yapıldığı günlerde evin hanımı ve yardım eden komşu ve akraba hanımlar bütün gün ekmeğin başında oldurlardı. Tabiki yemek hazırlayacak vaktin olmaması ve sıcak ekmeğin cazibesinden karnı acıkan ev ahalisine, ekmeğin üzerine gelen komşulara, sıkam ikram edilirdi. Sıkmayı hazırlanırken, sıcak bazlamaya sürülen yağın üzerine muhteşem Antep peyniri konur, sıkıştırarak dürüm yapılırdı. Bu sebepten adına sıkma denmiştir. Sıcak bazlama, erimiş tereyağ ve peynir, hayrı denemeyecek bir lezzet.

36

MALZEMELER:

  • 400 gr. un
  • Su, tuz

Hamuru mayalı hazırlamak isterseniz, aynı malzemelere maya ilave ederek yoğurun. 10 dak. dinlendirip mayalanmadan hemen açıp pişirin. Maya eklerseniz sonuç daha güzel olur ama ben yöresel tarifini veriyorum.

İÇiNE:

  • Tereyağı
  • Beyaz peynir

YAPILIŞI:

  • Hamur hazırlanıp 5 dak. dinlendirilir.
  • Bezeler hazırlanıp istenilen büyüklükte açılır.
  • Kızgın sac veya teflon tavada arkalı önlü pişirilir. Az pişiririseniz daha yumuşak ve nemini kaybetmediği için daha uzun süre dayanır.
  • Sıcak bazlamaların üzerine tereyağı sürülüp peynir konarak dürümler yapılır.
23 thoughts on “Cuma Yazıları – Hastayı Terletmek İçin / Antep'ten Sıkma…

  1. Ilk yorum benden olsun:)Yazi okudukca gercekten insani terletir diye düsündüm:)Sikmaya bayildim,hatta gectigimiz hafta icinde arkadasim beni cagirdi ve sikma yapacagiz diye.Gittim ve bekliyorum manti gibi birsey,önüme geldi ki dürüm.:) Sikma bumu? diye sordum:)Tadi nefisti ellerine saglik canim.Hayirli cumalar.selamlarimla.

  2. Şu muhteşem antep peynirinin yakışmadığı yer görmedim zaten ama senin yaptığın ekmekler nefiss oluyor her defasında iç çekerek bakıyorum ellerine sağlık canım

  3. Ayyy ay ay bazlama ha.Ay ne güzel ben bugün yapsam mı.Ay annem bize çocukken çok yapardı.Aklıma neler geldi valla.

  4. Hayırlı cumalar benim pek çok becerikli arkadaşımDöktürmüşsün yine.Tam bana göre.Ellerine sağlık.Ömrüne bereket.Şehr-i Antalya’dan sevgiler…

  5. Cumanız mübarek olsun.Bu ara Antep tariflerine sıksık yer vermeniz benim için çok iyi.Önümüzdeki hafta babaları Antepli olan küçük misafirlerim var.10 gün ben bakacağım onlara. tabi onlara yemek beğendirmek oldukça zor.Galiba Antepli olduklarından hep ağır yemekleri seviyolar.Allah bana kolaylık versin:))yardımlarınızı(yani yeni tariflerinizi)bekliyor olacağım.şimdiden tşk.

  6. CANIM Sıkma harika görünüyor.Ellerine sağlık sıcak sıcak:)mutlu haftasonları

  7. Buyuklerimizin edeble verdigi hazir cevaplara bayiliyorum, masalah, ne guzel latife etmis mubarek.Ayrica sıkma da pek nefis, kesinlikle hayır denemez…

  8. ay canım yaa ilk önce kıssan harika onu söyliyim. sonra şu yemekleri yazarken o kadar ballandıra ballandıra anlatıyorsunki tok olan acıkıp bu resimdekilerini yiyesi geliyorki geçen kızartmanda yazdıklarından etkilenip yaptım:) kızarttım baharatlarda koyup ekmek arası yapıp yedim. bizde oyun oynamayta çıkarken ekmek araları yapardık bol bol ama yinede zayıfım:) şimdi bu yufka ekmeği şuanda bulamıyacağım için içine yağ sürüp peynirmi koyıyım:) canım arkadaşım nimetleri ne güzel anlatıyorsun ama hamile birine denk gelmesin bu yazılanlar karşısına:) canım bende top kek yaptım sıcak daha fırında birde çay demliyorum yanlızım gelsene yiyelim. akşam akşam.. görüşmek üzere. öptüm

  9. Canım anneler günün kutlu olsun.Çocuklarınla sağlıklı mutlu bir anneler günü geçirmen dileği ile.Her günün anneler günü gibi olsun.

  10. Serap, teşekkür ederim canım. Arkadaşın da Antep’li mi merak ettim?Senin de anneler günün kutlu olsun.Muhabbetle…Teşekkür ederim Banu’cuğum. senin de geçmiş cuman mübarek olsun.

  11. Seda’cığım imkanın olsaydı herhalde yapar ve sana iş yerinde sürpriz yapradım.:)Elime Antep peyniri geçse kuru poğaça yapacağım; nefis olur onunla.Selametle…Fulya, bizim evde yufka ekmek çok tüketilmediğinden biz komşularad yerdik genellikle.:) Çok nadir yapardı annem. Ama tadını unutmak mümkün değil tabiki.Selametle…

  12. Çiğdem, ben de nerelerde diyorum. Unutmuşum Antalya’ya gideceğini. İnşallah herşey yolundadır. Annecğin iyidir.Dönüşünü bekliyorum, zira özledim sohbetini.Sevgiler…Zeynep, senin de geçmiş cuman mübarek olsun. İnşallah yardımı oluyordur tariflerin.Sen tasalanma eminim en iyi şeklide ağırlarsın. Hem Antep çocukları çokta yemek seçmezler merak etme.:))Muhabbetle…

  13. Sağol Dilek’ciğim, sana da sevdiklerinle birlikte güzel günler diliyorum.Nurgül, al ben den de o kadar.:) Zaten hayranlığımdan böyle bir kategori oluşturmuştum. Mübareklerde ne kadar ince bir zeka ve kavrayış var.Sevgiler…

  14. Melek, tam ben de bu yazıyı yazarken aynı şeyi düşünmüştüm. Yazıyorum ama birşekilde imkanı olmayan insanlar için hiçde hoş olmaz diye. Hamileler için tabi durum daha vahim.:)Ben de bütün çocukluğumu ve gençliğimi kürdan gibi geçirdim ama şimdi durumlar değişti tabi.:)Sevgiler…Fulya, karıştırıp senin anneler günü kutlamanın cevabını Serap’a yazmışım.:) Olsun o da bir anne.Senin de annaler günün kutlu olsun. Rabbim hayırlı evlatlar yetştirmeyi nasip etsin.Sevgiler…

  15. Canım anneler günün kutlu olsun, bazlama harika, iştah açıcı eline sağlık..sevgiler..

  16. Kayınvalidem hala yapıyor kışlık yufkalardan bazen ben de nasipleniyorum:)) özellikle kızım bayılıyor.Eskiden özellikle ramazan ayında sahur için sıkma ve mayalı denilen ekmek sık yapılırmış bizim buralarda,şimdilerde pek rağbet görmüyor.Ellerine sağlık nefis görünüyor.sevgiler…

  17. Teşekkür ederim Htice, senin de anneler gününü kutlarım.Sağolasın anneperi, seninde kutlu olsun.

  18. Özlem’ciğim, sağolasın. Senin de anneler günün kutlu olsun.Bengisu, ben bu unutulan gelenekler için çok üzülüyorum. Neden hep yenilenirken eskiye sırt döneriz ki?Neyseki bak yeni nesillerden kızın seviyormuş.:))Selamlar…

  19. Bloğunuzu yeni keşfettim. gerçekten çok güzel. ellerinize sağlık.sık sık ziyaretinize geleceğim.bende beklerim.tariflerinizden de yararlanacağım.hayırlı günler dilerim.

  20. Sevgili Mehtap, güzel yorumun icin tesekkür ederim.Ayrica geciken cevabim icin özür dilerim…

Bir Cevap Yazın

