Antep'in Yaz Dolması (Taze Patlıcan Dolması)

Türk bakkalında bu patlıcanları gördüğümde gözlerime inanamamamıştım. Çünkü buralarda ilk kez böyle minik patlıcanlar gördüm. Zaten ben patlıcanlara bakarken kafamda yağlı kıymayla hazırldığım içi patlıcanlara doldurdum, bir güzel pişirdim, hatta resimlerini bile çektim.:)) Acaba bakkal beni patlıcanın önünde dalmış vaziyette gördüyse ne düşündü ki?:))) Neredn bilsin benim patlıcan üzerinden nereler gittiğimi.:)

Antep’de dolma kısın ayrı malzemelerle yazın ayrı malzemelerle yapılır. Çoğunuzun bildiği gibi kuru patlıcan, kabak, biber vs. ile kış dolması yani kuru dolma yapılır. Yazın ise yazın bereketinden faydalanıp dolmalık malzemenin tazesi kullanılır. Ve ben yaz dolmasını yağlı kıymayla – zaten Antep’de de mutlaka yağlı kıyma kullanılır- kuru dolmayı da zeytinyağıyla yapilmasini tavsiye ederim. Bir de dolma ertesi güne kalmış ve soğumuşsa daha da bir lezzetlenir. Yanında bazlama türü ekmekler çok yakışır. Ayrıca ayran, turşu, turp, tere de sofrayı şenlendiren ayrıntılardır unutmayın…

Malzemeler:

  • 13 tane ufak dolmalık patlıcan
  • 200 gr. yağlı kıyma
  • 2 tane kuru soğan
  • 1 tane rendelenmiş domates
  • 5-6 diş sarımsak
  • 1,5 kaşık karışık salça
  • Her patlıcana için bir avuç pirinç
  • Karabiber, tuz
  • 1 tatlı kaşığ limon tuzu ( Bizim dolmaların suyu hemen hemen turşu suyu gibi ekşi olur.)

Yapılışı:

  • Patlıcanlar baş taraflarından 1-2 parmak kadar kesilip, ince bir bıçak yardımıyla dikkatlice içleri oyulur. Antep’de “dolma bıçağı” denilen çok keskin olmayan ince ve uzun bıçaklar kullanılır.
  • Oyulan patlıcanlar su dolu bir kap içinde diğer hazırlıklar yapılana kadar bekletilir.
  • Patlıcanların baş kısmından veya uyulan içlerin tohumsuz bölümünden dolmaların ağzına kapatacak kapaklar kesilir.
  • Soğan ve sarımsak çok ince kıyılır ve limon tuzu hariç diğer malzemelerle karıştırılır.
  • Patlıcanlar çok sıkı olmayacak şekilde doldurulur ve kesilen kapaklar yerleştirilir.
  • Tencereye dizilen patlıcanların üzerine limontuzu ve bir miktar daha tuz suyla karıştırılarak dökülür. ( Suyunu hep yaptığınıza göre kendiniz ayarlayın, ya da malzemenin üzerini bir iki parmak geçecek kadar su kullanın.)
  • Önce harlı ateşte kaynayan dolmaların üzerine dolma taşı veya bir tabak kapatın.
  • Tencerenin ağzını kapatarak kısık ateşte pişirin.
21 thoughts on “Antep'in Yaz Dolması (Taze Patlıcan Dolması)

  1. Ennn sevgiğim yemek, Lavantincim…Keşke oğlum da yiyebilse…Ellerine sağlık , bu resimlerin başdöndürücü gerçekten.Tabağı sanki bana uzatmışsın gibi hissediyorum her seferinde 🙂

  2. Teşekkür ederim Delfina. Ah ah, bu çocukları ne yapsak? Benim oğlan da 8 yaşına geldi de yeni yeni yemeye başladı.Muhabbetle canım.

  3. Canım sen benden iyisin valla.Ne zaman oldu yemeyeli taze patlıcandan yaz dolması.Bulmuşken yesem olma mı:)))Annemin yaptığı kadar güzel duruyor valla.

  4. Fulya’cığım, elbette olur buyur afiyetle…:))Aneninkine ulaşamaz ama lezzetliydi.:)benim de yemek yiyeceğim öyle güzel bir yer olsa ve de hiç yapmam.:)Sevgiler…

  5. Canım ellerine sağlıkpatlıcanlarım var evde yapsammı diye aklımdan geçirdim ama benim patlıcanlar biraz büyükharika görünüyorkurupatlıcan dolmasınada bayılıyorum.Ama bir anteplinin elinden yemek lazımm:)sevgiyle kal

  6. kuzum ne güzel gözüküyor dolman ellerine sağlık canım istedi gerçekten kıymalı olunca daha bir güzel olur. size afiyet olsun

  7. Harika bir görüntü,bir isirikta ben alsam:)Ellerine saglik canim,bakkalara geldiginde ben de alayim bari özendim simdi.Selamlarimla canim.

  8. lavantincim bir harika olmuş dolman nasıl canım istedi anlatamam sana ımmmmmmm…

  9. Canım, benim de en sevdiğim yemektir patlıcan dolması, tazesiyle daha bir güzel oluyor.Sen orada yine iyi bulmuşsun ben burada bu kadar küçük bulamıyorum.Memleketede kışın gittiğim için kurusunu daha çok yapıyorum.Patlıcan en sevdiğim sebzedir ama burda ki patlıcanlar beni bu sebzeden soğutuyor nerdeyse…Sevgilerimle. Nazife

  10. hay allahım ya çok güldüm çünkü aynı sende benim gibi malzemelerin önünde hayaller kuruyorsun..gerçi bu bütün blogcular için böledir eminim:))canım dolmaların çok güzel olmuşlar çok severim ellerine sağlık..

  11. Antep in yaz dolması okuyunca patlıcanları neredn buldu dedim. Bilirsin bu patlıcanlar antep dışında bi yerde olmaz pek. ama çok benziyolar minik minik ve bir dolmalık. Ellerine sağlık. O patlıcanları manava ben gönderdim:))

  12. Bu harika tadı biliyorum,Kilisli Ayşe ablamız sık yapar ve bizde nasiplenirdik:))))Ellerine sağlık nefis görünüyor.Antep’in dolmaları ve bütün lezzetleri bana hitap ediyor.Çocukların yemek istemediklerini ben alabilirim:)))sevgiler….

  13. Teşekkür ederim Nurgül.Dilek’ciğim, olsun sen de büyük yaparsın. Mümkün olsa da gerçekten ikram edebilsem.Muhabbetle…

  14. Melek, aslında yğasız kıymalı olursa hiiç istemem ama yağlı kıymalı olursa bayılırım. Zeytinyağlıda çok seviyorum. Eee ben hangi yemeğimizi sevmiyorum ki?:)))Sevgiler…Serap, ben bu patlıcanı kışın ortasında aldım.:) Geçen aylarada yani. Artık sebze meyvenin mevsimini de unuttuk.Yine de sen bulursan al ve afiyetle ye dolmalarını.:)Selametle…

  15. Betül’cüğüm, buyur desem olmayacak, en iyisi uygun zamanında yaparsan afiyetle yersin.:)Selametle canım…Nazife, Kastamonu herhalde doğu mutfağından oldukca uzak. Senin anlatımlarını bakınca böyle düşünüyorum. Ben de kurusunu pek bulamıyorum, yani iyisini. Ger.i tazesini hiiiç bulamıyorum da bu tevafuk oldu.Sevgiler…

  16. Teşekkür ederim Prenses, herhalde sevmeyen Türk yoktur ne dersin?Selametle…Özlem, nasıl hayal kurmayalım ki? Ben blog açalı yemeği yaparken sayfaya neler yapacağımı düşünüyorum. Mutfaktaki zamanım hep blog dairesinde geçiyor.:)Selametle canım…

  17. Aymen, zaten bakkal hanımın birşey söylemek ister gibi duruşundan belliydi.:)) Demek bana jest yapmak istedin.:)) Aldım kabul ettim canım:)Tevafuken yolu şaşırmış olmalı bu patlıcanların. Yoksa buralarda ne gezer.:)Sevgiler…Bengisu, ne güzel tadına bakmış olman. Tamam çocukların payını sana gçnderirim ben.:)))Selametle canım…

  18. Merhabalar canim, dolmalara bayildim ellerine saglik, nefis görünüyor, ahhh olsada yeseydim, sevgiler….

Bir Cevap Yazın

