Cuma Yazıları – Bit / Antep'in Sovan (Soğan) Kebabı

Cumanın bereketi tüm inanaların üzerine olsun.

Kanuni Sultan Süleyman, kızı Mihrimah sultanı; zekî, hırslı, geleceği parlak bir devlet adamı olan Rüstem Paşa’ya vermek istiyormuş. Rüstem Paşa bu sırada Diyarbakır valisi imiş. Kanuni sarayın hekimbaşını çağırarak cüzzam hastalığının en çok tanınan belirtisinin ne olduğunu sormuş. Hekimbaşı cüzzamlı bir kimsede bit barınamayacağını söylemiş. Bunun üzerine Diyarbakır’a adamlar gönderilmiş. Bunlar gizlice Rüstem Paşa’nın çamaşırlarını kontrol etmişler ve bu sırada bir bite rastlamışlar. Böylece Rüstem Paşa’nın cüzzamlı olmadığı anlaşılmış. Bu olay üzerine devrin bir şairi şu iki dizeyi yazmış:
“Olacak bir kimsenin bahtı kavî, tâlihi yâr kehlesi (biti) dahi mahallinde onun işine yarar. “…………………………………………………………………..

Antep yemeklerinin taslaklarımda daha fazla beklemesine dayanamadım. Sayfamın ismine yakış şekilde Antep yemekleri arşivim olmalı düşümncesinden yola çıkarak, daha sık yayınlamaya karar verdim. Bu kararım vatana millete hayırlı olsun.:)) Size biraz anlatayım soğan yahnisini neydir nasıl bir tadı vardır. Gerçi pişmiş soğanın tadını sevenler zaten bu tariften sonra dayanamayıp yaparlar büyük ihtimalle, ama ben olayın seyrini hızlandırayım: :))) Efendim, soğan yahnisi benim yediğim ve gördüğüm en güzel kebap türlerinden olup, en az bir defa denenemeli diye düşünüyorum. Haa, eğer pişmiş soğanın tadını sevmeyenlerdenseniz hiiç zahmet etmeyen, çünkü mis gibi közlenmiş soğan kokusu bu yemeği tanımalamak için kulanılabilecek en yerinde tabir olur. Yufkanın arasında yumuşacık soğan ve sade kıymayala hazırlanmış köftenin muhteşem uyumu, ekmağin altından akan suyunu tabağınıza denk getirmeye çalışırken çektiğiniz zahmete değecek.:) Fazla anlatmayayım demştim ama, daha ne kadıki anlatcak? :))))) Biraz da resimler anlatsın deyip tarifine geçiyorum:

yemek_037_2

64a

Malzemeler:

  1. 20-30 tane küçük kuru soğan
  2. 300-400 gr. orta yağlı kıyma
  3. Pulbiber, karabiber, tuz

Yapılışı:

  1. Soğanların başlarını kesin, kabuklarını soğanın üzerinde bir iki kat sarı kabuk kalana kadar soyun. ( Burası önemli tamamen soymayın, soğanlar kendi kabuklarının içinde terleyerek pişsinler.)
  2. Bu aşamada soğanları güzelce yıkayın ve kurulayın.
  3. Baş taraflarından dikey olarak tam koparmadan ortadan yarın.
  4. Diğer tarafta kıyma, karabiber, pılbiber ve tuzu karıştırarak soğan adedince köfte hazırlayın.
  5. Köfteleri soğanların arasına koyun ve tepsiye yan yana dizin.
  6. Tepsi tamamlandıktan sonra üzerine yarım bardak kadar su gezdirin ve önceden ısıtılmış 200° fırına koyun ve ağzını başka bir tepsi ile kapatın.
  7. 30-40 dak. ağzı kapalı pişirin ve soğanlar yumuşamışsa kapağını açıp etler kızarana kadar fırında bir süre daha bekletin.
  8. Soğan kebabını yufkaların arasına sararak afiyetle mideye indirin.:))

Antep’te nar ekşisi konur ve terletilir ama bu biraz zahmetli olduğu için ben böyle yapıyorum. Nar ekşili hali için Sevgili Naile‘nin sayfasına gözatabilirsiniz.

20 thoughts on “Cuma Yazıları – Bit / Antep'in Sovan (Soğan) Kebabı

  1. Canım harika bir görüntü ellerine sağlık. Bitiyorum bu antep yemeklerinize.

  2. Arkadaşım senin koşullarında bu kadar güzel antep yemeği yapan ve uğraşan varmıdır acaba.Merak ettim eşinde antepli mi?Çünkü yemekler aklında çok güzel kalmış.Biz bayılırız bu kebaba.Bizde gerek tepside gerekse mangalda sık sık yaparız.Ama benim babam bunu nar ekşisiz hayatta yemez.Valla çokta şık oluyor yemeklerin.O küçük soğanları nasıl buldun orada.

  3. Cuman mübarek olsun hayirlara vesile olur insallah.Kebab ne diyeyim vallahi süpre görünüyor ellerine saglik,o dürümün icine sararkmi yediniz yoksaaaaa?:)Afiyet olsun becerikli arkadasim.selametle.

  4. Mutfağınızın üstüne mutfak tanımıyorum.Tam bir soğan sever olarak denemem gerekiyor.Hemde hemen.Ellerine sağlık.Hayırlı cumalar.Şehri-Bursadan sevgilerle

  5. Neffis gözüküyor ellerine sağlık canım…Bloğun yeni hal hoş olmuş, bu hazır şablon var mı bloggerde acaba?Öpüyorum hayırlı cumalar…

  6. Özlem’ciğim, teşekkür ederim. Canım kolay bir tariff yapar ve afiyetle sevdiklerinle ye.Hayırlı cumalar…Fulya’cığım bu sözleri bir Antep’li den duymak gurur verici. Sağol arkadaşım. Eşim Konyalı. Yemeklerin aklımda nasıl kaldığı konusunu hiç sorma, çünkü ben Antep’deyken dedemin tarif etmesiyle yapardım yemekleri.:) Annem yaşarken zavallı kadına kızının yemek yapıyor olma zevkini hiç yaşatmamıştım.:( Soğanları da normal aldığım soğanların içinden seçiyorum.Hayırlı cumalar…

  7. Sağol Serap, senin de cumn mübarek olsun. Evet canım yufkaların içine sararak ve sularını akıtarak yedik;)Selametle…Çiğdem’ciğim koltularım kabardı desem mi? Şaka bir yana, madem soğan seversin, hiiç kaçırma. Tadı enfes çünkü.Hayırlı cumalar canım.

  8. Şükran’cığım, teşekkür ederim. Srunun cevabını ayrıntısıla e postana yazdım.Sana da hayırlı cumalar…

  9. Lavantincim seninde cuman mübarek olsun canim.Ne kadar degisik bir tarif,pideyle ne güzel olur:))))Ellerine saglik canim.Sana güzel bir hafta sonu diliyorum ,sevgiyle kal.

  10. Öncelikle blog süper olmuş,tarife bittim.Cuma yazısına söylenecek söz yok.Ellerine ve yüreğine sağlık.Allah Razı olsun demekden başka birşey gelmiyor içimden:)sevgiler

  11. Her ne kada geç kalmış olsam da hayırlı cumalar dilerim canım.Soğan kebabı çok güzel görünüyor.Soğan ve soğanlı yemekler çok sevilir bizim mutfakta…..Ellerine sağlık…Selamlar….

  12. Lavantin soğan kebabını incelerken nar ekşisinden kesin bahsetmiştir dedim yanılmamışım yazının sonunda eklenmiş bu önemli ayrıntı :)) Ellerine sağlık. Antep’tekilerden tek farkı senin etler biraz siyah görünüyor buralarda daha yağlı oluyor, bide koyun eti kullanılıyor vede pul biber eklenmiyor gibi gözlemledim yanılabilirim.

  13. Yaren’ciğim, pide de olur ama yufka ekmek tercih sebebi. Benim en sevdiğim yemeklerden.Sana da hayırlı haftasonları…Teşekkür ederim Seda’cığım, beğenmene sevindim şablonumu. Yemek konusuna gelince, şiddetle tavsiye edeceğim tariflerden.Sevgi ve selamlarımı gönderiyorum.

  14. Oya’cığım geçmiş cuman mübarek olsun.Biz de de soğan o kadar çok sevlir ki çocuklarım yemek yaparken bile doğranan soğandan mutlaka bir parça isterler. Bu biraz abartılı ama ağızları yana yana yiyorlar.:)))Sevgiler…Aymen, iyi bir gözlemcisin. Burlarda koyun et çok olmuyor ve tabi ki yağlı eti kim kaybetti ki ben bulayım.:)) Pul biber tercih meselsi konabilir de konmaz da.Benim annem nar ekşli hiç yapmazdı mesela.Sevgiler…

  15. çok güzel görünüyor,resimlere bayıldım,profesyonllere taş çıkartmıssın,cnm senin geçen sene bir fotograf makinesi problemin vardı,değiştirecektin en son hangi markada karar kıldın hatırlayamadım,modeli yazarsan sevinirim,bu ara benim de öyle bir niyetim var,hazır media markt ta burnumun dibine açılmışken,gideyim bir modelleri inceleyeyim diyorum..slmlar.

  16. Süheyla’cığım, estağfurullah canım. Beğenmene sevindim. Evet makina alıcaktım ve Kodak aldım. Kodak EasyShare modeli ve çook memnunum. Ben de media Markt tan aldım.İnşallah kafana göre güzel bir seçim yaparsın.Sevgiler…

  17. Tbr ederim almanyada yaşıyorum antebin yemekleri harika çocuklugumun mis kokulu yemekleri😊😉

Bir Cevap Yazın

