Osmanlı ve Ramazan…

Bir ramazana daha kavuşturan rabbime şükürler olsun. Tüm islam alemi için birlik, ve uyanmayı diliyorum.
Konu ramazan olunca genellikle” Nerede o eski ramazanlar” kalsiğini duyarız. Acaba neden çok özleriz eski ramazanları? Eski ramazanları bizler görüp yaşamamış olsakta, büyüklerimizden veya biraz araştırınca öğrendiklerimizden vardığımz sonuç aynıdır. Osmanlı insanının her yaptığını uyum ve ibadet şuru ile yaptığı gerçeğidir. Hal böyle olunca, yani insan yaratanın kuralları ile yaşayınca toplumsal huzur da, aile içi mutlulukta kaçınılmaz olur. En basit bir aleti dahi kullanırken kullanma kılavuzu veya üreticisinin tavsiyelerine bakarız. Peki dünya mumaması ve içinde yaşayan insan karmaşasının çözümünü neden onu yaratandan başka yerlerde ararız? Osmanlı bunun cevabının bilerek yaşamış, her müşkilini onda çözümlemiş ve her adımında onun rızasını gözetmiştir. Başarının sırrının kulluktan geçtiğini idrak ederk bir imparatorluk haline gelmiştir.
Yaşamın içinde insanın maddi ve manevi ihtiyaçları aynı seviye de karşılandığı zaman, insan hem kendine hem de topluma faydalı bir fert haline gelir.

İşte bu yüzden onlar, ramazanı ihya ederken sadece açlık ve tokluk olarak algılamıyorlardı. Çünkü peygamberleri de öyle yaşamıştı. Açlık: açı anlamak, zayıflığını idrak etmek, yaratılmış ve muhtaçlığını görmek, nefsini tanımak demek. İftar etmek: sonsuz şükür, nimetleri idrak etmek, ibadetin hazzı gibi anlamlar barındırırdı onların hayatında.
Hayatı, yine hayatı yaratanını tavsiyeleri ile yaşadıkları için, bu gün modern tıbbın icatları hala Muhammedi, yani Kur’an, sünnet eşittir sağlık va başarı diyen insanların yaşantısının seviyesine ulaşmış değildir.
Osmanlı ramazanlarında, iftar çorba veya iftariyeliklerle açılıp namaza kalkılarak midenin toparlanması beklenirdi. Sahurda, yemekten sonra mukabele yapılır ve sabah namazına kadar beklenir, yemekten hemen sonra yatılmaz, dolayısıyla çok önemli bir sağlık kuralı yerine getirilirdi. Onların yüzyıllar önce yaptığını günümüz doktorları yeni keşiflerden sonra açıklıyor.

Ve bence bize düşen de onların izinden gitmek. Çünkü onlar kendini tüm dünyaya kanıtlamış bir topluluktu.
Herkese sağlık ve sıhhatli bir ramzan diliyorum.

37 thoughts on “Osmanlı ve Ramazan…

  1. Hayırlı ramazanlar diyerek başlamak istiyorum lavantin.yazın her zaman ki gibi harika.Ne güzel yazı konusunda yeteneklisin, benim yazım berbattır.Selamlar.Ayten

  2. Hayırlı ramazanlar diyerek başlamak istiyorum lavantin.yazın her zaman ki gibi harika.Ne güzel yazı konusunda yeteneklisin, benim yazım berbattır.Selamlar.Ayten

  3. Sevgili lavantin ben sessiz takipcilerindenim. Yemeklerinin güzelliğinin yanı sıra yazılarına da bayılıyorum.Hatta ailece her cuma mutlaka okuyoruz.Aydın/ Emine Bozkır

  4. Sevgili lavantin ben sessiz takipcilerindenim. Yemeklerinin güzelliğinin yanı sıra yazılarına da bayılıyorum.Hatta ailece her cuma mutlaka okuyoruz.Aydın/ Emine Bozkır

  5. Lavantin Hanım, ben size yakın bir şehirden Frankfurt’tan yazıyorum. Keşke sizinle tanışma imkanım olsa.Son yazınız öyle güzel ki, nerden nereye geldik demekten kendimi alamıyorum.Allah’a emenet olun.Selvi

  6. Lavantin Hanım, ben size yakın bir şehirden Frankfurt’tan yazıyorum. Keşke sizinle tanışma imkanım olsa.Son yazınız öyle güzel ki, nerden nereye geldik demekten kendimi alamıyorum.Allah’a emenet olun.Selvi

  7. Ayten teşekkür ederim, beğnin hoşuma gider ve yazı konusunda iddalı olmadığımıda söyleyeyim.Aklıma gelenleri paylaşmaya çalışıyorum bazan.Hayırlı ramazanlar…Sevgili Emine, sessiz takipçilerimden böyle ara da bir yorum almak beni çok mutlu ediyor.Sana ve ailene hayırlı ve bereketli ramazanlar diliyorum.

  8. Ayten teşekkür ederim, beğnin hoşuma gider ve yazı konusunda iddalı olmadığımıda söyleyeyim.Aklıma gelenleri paylaşmaya çalışıyorum bazan.Hayırlı ramazanlar…Sevgili Emine, sessiz takipçilerimden böyle ara da bir yorum almak beni çok mutlu ediyor.Sana ve ailene hayırlı ve bereketli ramazanlar diliyorum.

  9. Selvi hanım, Allah razı olsun. yazılarıma gelen yorumlar hep yazdığım gibi beni çok mutlu ediyor.Kimbilir belki tanışmak mümkün olur.E postamla bana ulaşırsanız yazışabiliriz.Hayırlı ramazanlar.

  10. Selvi hanım, Allah razı olsun. yazılarıma gelen yorumlar hep yazdığım gibi beni çok mutlu ediyor.Kimbilir belki tanışmak mümkün olur.E postamla bana ulaşırsanız yazışabiliriz.Hayırlı ramazanlar.

  11. Hayırlı,bereketli ve dualarımızın kabul olduğu bir ramazan geçirmemiz dileğiyle…sevgiyle kal

  12. Hayırlı,bereketli ve dualarımızın kabul olduğu bir ramazan geçirmemiz dileğiyle…sevgiyle kal

  13. lavantinim dile kolay 600 yil ayakta durabilmek,bütün düsmanlarina hainlere ragmen.Ben bunu topkapi sarayini gezerken iyice anladim,padisahlarin iclerine giydikleri beyaz göyneklerin üzeri binbir dua yaziliydi.Sabah namazinda kalkilip bütün ülkenin kararlari bu seher vaktinde alinir,istihare yapilir ,imanli sahislardan tavsiye ve dua alinmadan hareket edilmezmis.Oralari gezerken daha neler neker dikkatimi cekti yazilmaz ansiklopediler almaz.Gelde hayran olma.saglicakla kal,öpt

  14. lavantinim dile kolay 600 yil ayakta durabilmek,bütün düsmanlarina hainlere ragmen.Ben bunu topkapi sarayini gezerken iyice anladim,padisahlarin iclerine giydikleri beyaz göyneklerin üzeri binbir dua yaziliydi.Sabah namazinda kalkilip bütün ülkenin kararlari bu seher vaktinde alinir,istihare yapilir ,imanli sahislardan tavsiye ve dua alinmadan hareket edilmezmis.Oralari gezerken daha neler neker dikkatimi cekti yazilmaz ansiklopediler almaz.Gelde hayran olma.saglicakla kal,öpt

  15. Canim yazin gercektende bu güne isik tutuyor bende bazen düsünüyorum Allah neyin yapilmasini emrettiyse bu insanlar icin en faydali olan seydir,gecenlerde bir internet sitesinde besmelenin insanlar üzerindeki faydalarini ve hayvanlarin üzerindeki faydalarini okudum hayvan eger besmeleyle kesilirse et uzun ömürlü oluyor ve bakteriler üremiyormus bunuda bilim adamlari yillarca süren arastirmalar sonucunda aciklamislar besmelesiz kesilen hayvanim etinde hemen bakteri üremeye basliyor ve cok cabuk bozuluyormus daha ne denirki,sevgiler…

  16. Canim yazin gercektende bu güne isik tutuyor bende bazen düsünüyorum Allah neyin yapilmasini emrettiyse bu insanlar icin en faydali olan seydir,gecenlerde bir internet sitesinde besmelenin insanlar üzerindeki faydalarini ve hayvanlarin üzerindeki faydalarini okudum hayvan eger besmeleyle kesilirse et uzun ömürlü oluyor ve bakteriler üremiyormus bunuda bilim adamlari yillarca süren arastirmalar sonucunda aciklamislar besmelesiz kesilen hayvanim etinde hemen bakteri üremeye basliyor ve cok cabuk bozuluyormus daha ne denirki,sevgiler…

  17. Bengisu, Allah razı olsun. Doana yürekten amin diyorum.Selametle kal.Rabia, düşünüyordum neden blogcu dostlardan bu yazı için yorum almadım acaba bir gariplik yaptımda ben mi fark etmedim diye. Allah razı olsun, beni yanlız bırakmadığın için.Asırlarca büyüyerek ayakta kalmak, elbette ki rabbden gelen emir ve ince mesajlarda gizlidir.Ama malesef hak etmeyenlere verdiğimiz değeri, hak edenlere göstermiyor, arştırmak ve öğrenmek için çaba sarfetmiyoruz.Allah razı olsun canım.

  18. Bengisu, Allah razı olsun. Doana yürekten amin diyorum.Selametle kal.Rabia, düşünüyordum neden blogcu dostlardan bu yazı için yorum almadım acaba bir gariplik yaptımda ben mi fark etmedim diye. Allah razı olsun, beni yanlız bırakmadığın için.Asırlarca büyüyerek ayakta kalmak, elbette ki rabbden gelen emir ve ince mesajlarda gizlidir.Ama malesef hak etmeyenlere verdiğimiz değeri, hak edenlere göstermiyor, arştırmak ve öğrenmek için çaba sarfetmiyoruz.Allah razı olsun canım.

  19. O yazıyı ben de okumuş hatta cuma yazılarımda yayınlamayı düşünmüştüm. Hatta su üzerine bile besmele çeklidiğinde su molekülleri çiçek benzeri şekiller alıyormuş.Yorumun için Allah razı olsun canım.Hayırlı bereketli ramazanlar…

  20. O yazıyı ben de okumuş hatta cuma yazılarımda yayınlamayı düşünmüştüm. Hatta su üzerine bile besmele çeklidiğinde su molekülleri çiçek benzeri şekiller alıyormuş.Yorumun için Allah razı olsun canım.Hayırlı bereketli ramazanlar…

  21. Sevgili lavantin, ellerine sağlık. Yazına hayran kaldım. Çok güze bir şekilde işlemişsin.Bizlere de onlar gibi olmayı nasip etsin Allah.Gülnaz

  22. Sevgili lavantin, ellerine sağlık. Yazına hayran kaldım. Çok güze bir şekilde işlemişsin.Bizlere de onlar gibi olmayı nasip etsin Allah.Gülnaz

  23. Merhaba Lavantin, insan bazan susmak isteneyince kendini açığa çıkarıyor. Yazını okuyunca bu yazı yorum yazmayı ve kendini tanıtmayı hak ediyor diye düşündüm.Ben Hamburg ta yaşıyorum. Bir kızım var.Sıkı takipçinim ve her gün mutlaka ziyaret ediyorum ama biraz geri planda kalmayı sevdiğim için yazmadıyordumhatice

  24. Merhaba Lavantin, insan bazan susmak isteneyince kendini açığa çıkarıyor. Yazını okuyunca bu yazı yorum yazmayı ve kendini tanıtmayı hak ediyor diye düşündüm.Ben Hamburg ta yaşıyorum. Bir kızım var.Sıkı takipçinim ve her gün mutlaka ziyaret ediyorum ama biraz geri planda kalmayı sevdiğim için yazmadıyordumhatice

  25. Teşekkür ederim Gülnaz.Blog açmanın en güğzel yanlarından biri, aynı fikri paylaştığın insanlarla tanışmak.Selametle…Sevgili hatice, öncelikle hoşgeldin diyorum. Aslında yıllarca bende sessiz sıkı takipçileri oldum balogcu hanımların. Ve eşimin ittirmesi ile açığa çıkıp blog açtım. İyiki de açmış sizleri tanıma fırsatım oldu.Yorumun için teşekkür ederim.Sık sık beklerim, ama yorum yazmayı da ihmal etme.:)

  26. Teşekkür ederim Gülnaz.Blog açmanın en güğzel yanlarından biri, aynı fikri paylaştığın insanlarla tanışmak.Selametle…Sevgili hatice, öncelikle hoşgeldin diyorum. Aslında yıllarca bende sessiz sıkı takipçileri oldum balogcu hanımların. Ve eşimin ittirmesi ile açığa çıkıp blog açtım. İyiki de açmış sizleri tanıma fırsatım oldu.Yorumun için teşekkür ederim.Sık sık beklerim, ama yorum yazmayı da ihmal etme.:)

  27. Merhaba, pazar günü tenbellik ederek int. geziyordum ki sayfanıza rasladım.ellerinize emeğinize sağlık.Osmanlı ve ramazan yazınız da çok bilgilendirici.Ben heniz evli değilim, yani annem yapıyor ben yiyorum.:)Artık sık sık görüşürüz herhalde.Selamlar.

  28. Merhaba, pazar günü tenbellik ederek int. geziyordum ki sayfanıza rasladım.ellerinize emeğinize sağlık.Osmanlı ve ramazan yazınız da çok bilgilendirici.Ben heniz evli değilim, yani annem yapıyor ben yiyorum.:)Artık sık sık görüşürüz herhalde.Selamlar.

  29. Midedenkalbe, hoş geldin ve teşekkürler yorumun için.Nasılsa bu saltanat evlenince bitecek, hazır vakit varken keyfini çıkar.Linkinden sayfana gittim ama henüz yenisin galiba.Sen de annenin tariflerini koyarsın belki.:)Selamlar…allah razı olsun ev perisi, cümlemize inşallah.

  30. Yaziniz cok guzeldi. Tek kelimeyle, Osmanli her yonuyle essiz. Eminim, onlarin yasantisindan ogrenicegimiz daha cok sey var. Hayirli Ramazanlar…

  31. Ayşenur, ziyaretin ve yorumun için teşekkür ederim.Keşke herkes bunu bilse ve anlasa eminim çok şey değişir.Selam ve sevgilerimle…

Bir Cevap Yazın

