Petek Ekmek

Yıllardır dışardan aldığımız ekmeklerin yapılarındaki farklılıklar ve neden böyle olduklarını, deneme yanılma yöntemiyle keşfetmeye çalışıyorum. Bazısı sert ama kıtır kabuklu, bazısı kabuksuz ve puf bir yapıya sahip. Öğrendim ki ekmeğin malzemeleri ve tarifi kadar da piştiği fırının önemi varmış. Mesela taş fırınlarda pişirilen hamur işlerini ev fırınlarında tutturmak zor, hatta imkansız olabiliyor. Veya ekmeklerin çıtır kabuklarını oluşturmak için kullanılan katkılar haricinde, buharlı fırınlarda pişiriliyor. Fırının içine düzenli aralıklarla buhar verilerek çıtır bir kabuk oluşması sağlanıyor. Bunu evde de denedim ama çok zahmetli.
Zaten ekmek makinası almamadaki en büyük sebeplerden biri de katkısız ama dışardakiler gibi ekmekler yapabilmekti.

Petek ekmek te bir deneme, ama tıpkı hazır satılan sandviç ekmekleri gibiydi. Benim demek istediğim satılanlarla aynı tarifi bulmak değil tat ve yapı olarak aynısını ve ya en yakınını tutturmak.
Bir ekmek çeşidi olan buns’un yapılışından esinlendim bu ekmeği yaparken. Ekmek severlere mutlaka denemelerini tavsiye ederim.

130
MALZEMELER:

  1. 400gr. un
  2. 4 kaşık margarin
  3. 1 yumurta
  4. 1 paket toz maya
  5. 1 kaşık şeker
  6. Tuz, yeterince su

YAPILIŞI:

  1. Margarinin bir kaşığını ayırıp kalanını erittim.
  2. Diğer bütün malzemeleri karıştırarak özlü bir hamur yoğurdum.
  3. Hamuru kabarmaya bıraktım.
  4. Kabaran hamuru biraz un yardımı ile tekrar yoğurdum ( Tabi ki benim için ekmek makinam yoğurdu.)
  5. Aynı işlemi hamuru tekrar tekrar kabartıp üç defa daha uyguladım.
  6. En son kabarmasında, margarini eritip ellerimi yağa batırarak hamurdan ceviz büyüklüğünde parçalar koparıp kalıba yan yana dizdim. ( Ben kelepçeli kalıp kullandım.)
  7. Üzerine de kalan yağı fırçayla sürüp yine kabarmaya bıraktım.
  8. 200° de pişirdim.
27 thoughts on “Petek Ekmek

  1. Lavantin evde yapılan ekmeğin yeriniz hiçbirşey tutmuyor hem sağlıklı hem evi mis gibi kokutan bir ekmek daha ne istenir ki ellerine sağlık canım tarifini not alıyorum fırsat bulduğumda denerim inşallah.sevgiler

  2. Lavantincim ellerine saglik nefis görünüyor.Ben ekmegi cok sevip tüketenlerdenim.ama sana tuhaf gelmezse bu makine ile bazi sorularim var.Bu makina hem yogurup hem pisiriyormu?Nasil temizleniyor?(bildigim kadariyla cukur bir kap)Ne kadar miktarda yada ölcüyle sinirli?Tadinda metalimsi bir degisiklik oluyormu? Hadi kolay gelsin,Cahil bacin rabia:))

  3. Lavantincim ellerine saglik nefis görünüyor.Ben ekmegi cok sevip tüketenlerdenim.ama sana tuhaf gelmezse bu makine ile bazi sorularim var.Bu makina hem yogurup hem pisiriyormu?Nasil temizleniyor?(bildigim kadariyla cukur bir kap)Ne kadar miktarda yada ölcüyle sinirli?Tadinda metalimsi bir degisiklik oluyormu? Hadi kolay gelsin,Cahil bacin rabia:))

  4. Lavantincim biraz önce ebruli tatlari okudum bu makine sadece hamur yoguruyormus?büyük kolaylik.SEn nerden aldin mutlaka yaz bana canim.

  5. Lavantincim biraz önce ebruli tatlari okudum bu makine sadece hamur yoguruyormus?büyük kolaylik.SEn nerden aldin mutlaka yaz bana canim.

  6. Haklısın Seda, ev fırın gibi kokuyor ve bu kokuya hayır diyecek insan herhalde çok azdır.Denemeni tavsiye ederim, memnun kalırsın inşallah.Rabia’cığım, estağfurullah,tek tek cevaplayayım sorularını:Tek marifeti yoğurmak ve pişirmekle sınırlı değil. Reçel bile yapıyor. Benim makinanın 12 değişik programı var: Yoğurma, pişirme, kek hazırlayıp pişirme, yulaflı, çavdarlı, beyaz, sandviç ve tatlı ekmek, sert orta ve yumuşak kabuk ayarları, hızlı pişirme programı, küçük ve büyük ekmek pişirme programı diye sıralanan bir liste var. Yoğurduktan sonra pişirme ayarında 1 dak. bekletip kapatınca mayalı hamuru aşağı yukarı 20 dak. da kabartıyor.Evet, derin ve teflon bir haznesi var. Bu çıkarılıp yıkanabilen ve zaten leke tutmayan bir kap.Bir kilonun üzerinde yapabilen modelleri de var ama benim ki en fazla bir kiloluk malzemeyle pişiriyor.. Yani bir veya yarım kiloluk ekmek yapabilirsin.ekmeklerde kesinlikle bahsettiğin gibi bir tat olmuyor.Özellikle yoğurmayı sevmeyen hanımlar için evde yardımcı bulundurmak gibi. Ben malzemeyi hazırlıyorum o hamuru hazırlıyor. Enerji ve zaman tasarrufu yapmış oluyorum. Onun yoğurduğu hamurları ben yoğursam pişirmeye gücüm kalmaz.:)İnşallah yardımcı olmuşumdur. Sanırım okuduktan sonra ilk işin gidip bir tane almak olur.:))

  7. Haklısın Seda, ev fırın gibi kokuyor ve bu kokuya hayır diyecek insan herhalde çok azdır.Denemeni tavsiye ederim, memnun kalırsın inşallah.Rabia’cığım, estağfurullah,tek tek cevaplayayım sorularını:Tek marifeti yoğurmak ve pişirmekle sınırlı değil. Reçel bile yapıyor. Benim makinanın 12 değişik programı var: Yoğurma, pişirme, kek hazırlayıp pişirme, yulaflı, çavdarlı, beyaz, sandviç ve tatlı ekmek, sert orta ve yumuşak kabuk ayarları, hızlı pişirme programı, küçük ve büyük ekmek pişirme programı diye sıralanan bir liste var. Yoğurduktan sonra pişirme ayarında 1 dak. bekletip kapatınca mayalı hamuru aşağı yukarı 20 dak. da kabartıyor.Evet, derin ve teflon bir haznesi var. Bu çıkarılıp yıkanabilen ve zaten leke tutmayan bir kap.Bir kilonun üzerinde yapabilen modelleri de var ama benim ki en fazla bir kiloluk malzemeyle pişiriyor.. Yani bir veya yarım kiloluk ekmek yapabilirsin.ekmeklerde kesinlikle bahsettiğin gibi bir tat olmuyor.Özellikle yoğurmayı sevmeyen hanımlar için evde yardımcı bulundurmak gibi. Ben malzemeyi hazırlıyorum o hamuru hazırlıyor. Enerji ve zaman tasarrufu yapmış oluyorum. Onun yoğurduğu hamurları ben yoğursam pişirmeye gücüm kalmaz.:)İnşallah yardımcı olmuşumdur. Sanırım okuduktan sonra ilk işin gidip bir tane almak olur.:))

  8. Ellerine sağlık Lavantin ekmekler çok güzel ve nefis görünüyor.Bazen ben de evde ekmek denemeleri yapıyorum.Benden tam not alıyor fakat evdekiler taş fırın ekmeğini tercih edince benimkiler arka planda kalıyor.selamlar

  9. Ellerine sağlık Lavantin ekmekler çok güzel ve nefis görünüyor.Bazen ben de evde ekmek denemeleri yapıyorum.Benden tam not alıyor fakat evdekiler taş fırın ekmeğini tercih edince benimkiler arka planda kalıyor.selamlar

  10. hımm..ekmek sevilir sevilmesine ama bu aralar yenmedigi için tarafımdan yapılmamakta ,ama bu görüntü dayanılacak gibi değil.slmlar.

  11. hımm..ekmek sevilir sevilmesine ama bu aralar yenmedigi için tarafımdan yapılmamakta ,ama bu görüntü dayanılacak gibi değil.slmlar.

  12. Canım öncelikle yeni tasarımın hayırlı olsun. Ben de güzel bişeylerle dönmek istiyorum aranıza ama artık kısmet nezamana olursa. Yemeklerin yine birbirinden güzel, ellerine sağlık.

  13. Canım öncelikle yeni tasarımın hayırlı olsun. Ben de güzel bişeylerle dönmek istiyorum aranıza ama artık kısmet nezamana olursa. Yemeklerin yine birbirinden güzel, ellerine sağlık.

  14. Canımın içi Lavantinim,evdeki ekmek gibisi var mı? bende uzun zamandır eve ekmek almıyorum. kendim yapıyorum. Ama taş fırın ekmeği gibi hiç biri olmuyor gerçekten. Yine de sıhhatli, temiz ekmekler yiyoruz.Senin ekmeğinde nefis olmuş.ellerine sağlık.SImmmsıcak sevgiler…

  15. Canımın içi Lavantinim,evdeki ekmek gibisi var mı? bende uzun zamandır eve ekmek almıyorum. kendim yapıyorum. Ama taş fırın ekmeği gibi hiç biri olmuyor gerçekten. Yine de sıhhatli, temiz ekmekler yiyoruz.Senin ekmeğinde nefis olmuş.ellerine sağlık.SImmmsıcak sevgiler…

  16. Nazife, tadıda görüntüsü kadar güzeldi canım.Mersine selamlar…Bengisu, Ekmek makinası alınca daha sık yapmaya başlamıştım ama biraz ara verdim. Konya’ya gidince bende taş fırından başka yemiyorum. Diğer ekmekler katkı maddelerin den dolayı ekmekten çok puf puf çöreğimsi birşeylere benzemiş. Buradan gidince eski ekmekleri arıyor ve yenileri yadırgıyoruz. Üstelik uzun süre bozulmaması da içinde ki koruyucu maddelerden kaynaklanıyor. Yani taş fırına devam etmek daha iyi.Selamlar…

  17. Nazife, tadıda görüntüsü kadar güzeldi canım.Mersine selamlar…Bengisu, Ekmek makinası alınca daha sık yapmaya başlamıştım ama biraz ara verdim. Konya’ya gidince bende taş fırından başka yemiyorum. Diğer ekmekler katkı maddelerin den dolayı ekmekten çok puf puf çöreğimsi birşeylere benzemiş. Buradan gidince eski ekmekleri arıyor ve yenileri yadırgıyoruz. Üstelik uzun süre bozulmaması da içinde ki koruyucu maddelerden kaynaklanıyor. Yani taş fırına devam etmek daha iyi.Selamlar…

  18. Süheyla, Mehtap tv. deki beslenme uzmanı hanımı mutlaka biliyorsundur. Onun anlatımlarına göre daha çok ekmek tüketmeye başladım.Bir dilim ekmeğin kalori değeri 2 kaşık pilavla aynıymış! Yani ekmek yemek en iyisi.:))

  19. Rica ederim Rabia’cığım, ne var bunda. Bir kardeşime ufak bir yardımım olsun.Sevgiler…Teşekkür ederim Naile, yorumunu okumak bile beni mutlu etti. İnşallah en kısa zaman da daha sık görüşmek dileği ile.Sağlıcakla kal…

  20. Zerrin, aslında bizim kararımızda o yöndeydi ama iki çocukla kendimi fazla yıpratmayayım dedim. Gerçi makina yapıyor ama eşim değişik ekmekler de arıyor.Ne güzel hep kendi yaptığını yemeniz.Sevgilerimi gönderiyorum Yavru vatan’a…

  21. Zerrin, aslında bizim kararımızda o yöndeydi ama iki çocukla kendimi fazla yıpratmayayım dedim. Gerçi makina yapıyor ama eşim değişik ekmekler de arıyor.Ne güzel hep kendi yaptığını yemeniz.Sevgilerimi gönderiyorum Yavru vatan’a…

Bir Cevap Yazın

