Lor Peyniri Nasıl Yapılır?

Süt ürünleriyle ilgili araştırma ve geliştirmelerim hala devam ediyor. Yakın bir arkadaşımın hayali mandıra açmaktı ama sanırım bu gidişle bu işe ben gireceğim.:))

Duyduğum yeni şeyleri deniyorum. Bir zaman önce İzmir’li yaşlı bir komşum peynir altı suyunu ne yaptığımı sormuştu. Elbette kullanmak için alanları vardı ama kilolarca peynir altı suyuyla 4,5 kişilik bir aile ne yapabilirdi ki? Hemen oracıkta bir zamanlar köyde nasıl lor yaptıklarını anlattı. Duru ve içinde kalıntı adına pek de bir şey görünmeyen sudan nasıl lor çıkar inanamamıştım ama yapınca çok şaşırdım.

Resimde gördüğünüz yaklaşık 4,5 lt. Peynir altı suyundan elde ettiğim lop peyniri. Benim için çok ilginç bir tecrübeydi. Süt dünyası çook güzel. Yok yok  mandıra işine girmeli ve yanına da tabelasında  ”Lavantin’ in Antep Yemekleri”  yazan bir… 

Bazen gerçekleşmeyeceğini bilerek de hayal kurulabilir değil mi? Laf aramızda geçenlerde ilk kez süt almak için bir çiftliğe gittik. Çocukken köylerde gördüğüm inekler hariç ineklere hiç bu kadar yakın- aramızdaki mesafe iki metreyi geçemez, möö dese orada ödüm kopar herhalde – olmamıştım. Üstelik benim kabuslarımda beni inekler, atlar kovalar hatta bazen onlara boynuzlu koçlarda eşlik eder, o kadar da korkarım.:))) Ama sıcacık sütün köpük köpük kovalara doluşu gerçekten harika bir duygu!  Sütü üreticiden alma imkanınız varsa şansılısınız demektir. Mutlaka ama mutlaka tavsiye ederim. Möö sesinden ve inekten  korkuyorsanız mesafenizi korumayı unutmayın.:))))

  Yapılışı:

  • Önce bir çiftlik bulup 5-10 lt. süt alın.
  • Bu sütün 5 lt. sine ılıkken1 çay kaşığı bitkisel peynir mayası katıp karıştırın. Devamı için buraya bakın.
  • Yaptığınız peynirin suyunu bir tencereye boşaltın ocağın üzerine koyup altını açın.
  • Peynir altı suyunu bir süre kaynatın, beyaz taneler suyun üzerin doğru çıkıyor veya altında da olabilirler, amaç onları sudan ayırtmak.
  • Ocağın altını kapatıp suyun içindeki taneciklerinin işice toplanması için ılıyana kadar bekletin.
  • Sonra bir mutfak bezi yardımıyla süzün.
  • Süzdüğünüz malzemeyi daha kuru resimdeki gibi olmasını isterseniz istediğiniz bir kabın içine başka bir bez açın ve süzeği bu kaba koyun.
  • Bezin uçlarıyla süzmenin üzerini de kapatıp biraz bastırın ki bez lorun bünyesindeki suyu iyice emebilsin.
  • Bu şekilde buzdolabına koyun ve bir gün bekletip kullanın.
  • Şekil vermeden öce tuzlayabilir yada tatlandıracak krema benzeri bir ek malzemeyle karıştırabilirsiniz. Krema koyarsanız şekil vermeye gerek kalmaz onu da unutmayın.

Teferruatlı anlattım ki bilmeyenlerin bu ayrıntılara ihtiyacı olacaktır. Yoksa zor ve uğraştırıcı bir iş değil.

Afiyet olsun…

17 thoughts on “Lor Peyniri Nasıl Yapılır?

  1. Cok tesekkur ederim, Lavantin. Asamalari biliyor ama nerdeyse duru sudan nasil peynir cikacagini ben de merak ediyordum. Kafamdaki sorulara cevap oldu yazin. Umarim baska peynir tariflerine de yer verirsin ilerde.
    Sevgiler.

  2. s.a
    canım rummaya bıraktığın yorumlar sayesinde tanıdım seni..blogun çok hoşuma gitti..inşallah bundan sonra takibindeyim..Allaha emanet ol..hayırlı bayramlar..

  3. Masallah Masallah diyorum sevgili Lavantin.. bu konularda becerileriniz hayli fazla…ellerinize saglik olsun,
    mantarin lezzetini sormuşsunuz…biz ailece mantari çok sevdigimiz için her haliyle çok guzel bir lezzet, denemenizi tavsiye ederim ;)
    sevgiyle kalin…simdiden Hayirli Bereketli Bayramlar…

  4. Lavantin sen peynirleri yap,bende ekmekleri,sıcak bir çay eşliğinde hem yer,hem muhabbet ederiz:))
    aslında lor peyniri bana hiç yabancı değil,emekliliğinden sonra köyümüze yerleşen babam ve annem köy işlerinde artık bir profesyoneller.Köylü komşumuz peynirin suyunu bazen anneme verince,annem o suyun içine kaynadıktan sonra biraz ayran katar.Bir iki taşım kaynatıp ağzını kapatır.Soğuyunca süzer,bu şekilde enfes lor peynirleri çıkar ortaya.Böylece sade kaynattığından daha fazla lor olur.Bu da benden bir fikir olsun.Şimdiden bayramını kutlarım.Bayram cümlemize hayırlarla gelsin inşaallah…

  5. tatlilar gülcandan ellerinize saglik resim ve tarifleriniz mükemmel.Hangisine yorum yazacagimi sasirdim kurban bayraminiz mubarek olsun.Sevgiler hersey gönlünüzce olsun.

  6. ellerinize saglik yine güzel tarifler mükemmel resimler hersey gönlünüzce olsun sevgiler

  7. sevgili lavantin bilgilerini bizlerle paylaştıgın için teşekkür ederim sirkeyle yapılan peynirin alt suyuylada yapılabiliyormu
    cevap yazarsan çok sevinirim

  8. Saliha, malesef sirkeli peynirin alt suyundan olmuyor. Zaten o suda pek de birsey kalmiyor.

    Sevgiler…

  9. Selamlar lavantin.Bir süredir takibindeyim.Bir çok şey öğrendim sizden,bunun için çok tşk ediyorum.Ben bu aralar peynir yapımına kafayı taktım.Yazdıklarını okumama rağmen 5 litre sütü rezil ettim.Mayayı tutturamadım.Sanırım çelik tencerede yaptığım için tutmadı.Taaaa şilenin bir köyüne giderek almıştım oysa sütü.Şimdi yeniden denedim sanırım bu kez olacak.Şimdide klasik peynir yapımına taktım kafayı.Bide bugün eminönünde dolaşırken çeçil peyniri diye bir peynir vardı kapış kapış satılıyordu.O nasıl yapılıyor bilginiz varmı?Ve peynir kültürünü merak ediyorum.peynirde kullanılıyormuş.Onu nerede bulurum acaba?nasıl birşey bilmiyorum peynir kültürünü.

    Huzurlu ve Mutlu olsun tüm günleriniz inş.

  10. Merhaba Hülya hanim… Isiniz kolay gelsin, insallah bu defa iyi sonuc alirsiniz. Peynirin tutmamasiyla tencerenin ilgisi yoktur ben de hep celikte mayaliyorum. Ayrintilari bilmedigim icin fikir beyan edemeyecegim.

    Cecil peynirini bilmiyorum amanette bir arstirin. Ayrica peynir kültürü icin normal yogurt kullanabilirsiniz. Sanirim yorumlarin birine cevap olarak yazmistim. Ben de yine yorumculardan Gülhan beyden bu konuda yardim almistim. Gülhan beyin peynir ve süt ürünleriyle ilgli cok güzel bir sayfasi var. Adresini yine yorumlara bakarak bulabilirsiniz, su an da aklimda degil.

    Basarilar diliyorum…

  11. meraba kardeş ben mandıra yaptırdım işyerim sermaye sorunu dolaysıyla eksikleri var ilgilenen ortak arıyom antep peynirini en güzel yapan mahkanlıyım irtibat 05077199147

  12. selam lavantin,

    bu gunlerde peynirle cok hasir nesir olmaya basladim. urfa peyniri konusunda sıkıntım yok. sizinde yardimlarinzla muhtesem peynirler yapabiliyorum. bundan dolayi size tesekkur ediyorum.

    benim sorunum lorun saklanmasi??? peyniri yaptik . peynir suyundan lorda yaptik. ama hepsini hemen tuketmek imkansiz. nasil saklayabilirim ?

    acil yardimlarinizi bekliyorum.

    saygilarimla

    nevzat

  13. Nevzat, kelin merhemi misali benim de sordugun soruyla alakali sikintilarim var. Lor bildigim kadar normalde de uzun süre dayanmaz. Evde yaptigimizda daynamiyor. Belki buzluga koyarak deneyebilirsin. Ben yardimci olamiyorum ama belki sorunu okuyan baska biri cevaplar.

    Kolay gelsin…

  14. Lavantin, bende peynir yapıyorum. Ama bu peynir altı suyundan bir türlü lor peyniri yapamadım.

    Ben mikrobiyel maya ile peyniri yaptıktan sonra çıkan suyu lor peyniri haline getiremiyorum. Kaç kez denedim. Acaba sorun mayalayarak yapmamdan mı kaynaklanıyor, sirke ile yapsam suyundan lor peyniri çıkar mı?

    Ama mayalayarak yaptıgım peynir suyundan lor peyniri çıkartamıyorum. Lütfen bir tavsiyede bulunun çok üzülüyorum.

    Mayalayarak yaptıgım peynirden çıkan suyu kaynatıyorum, çok çok çok az toplasan 1 yemek kaşığı lor birikiyor. İçine limon suyu koyuyorum olmuyor, yoğurt koyuyorum olmuyor. Ne yapmam lazım?

    Mert Aslan

  15. Murat, peynir altı yuyundan çıkan aman aman bir lor değil zaten. örneğin 5 lt sütle mayaladığım peynir altı suyundan küçük bir kase kadar lor çıkıyor. İçine özellikle yoğurt koyup kaynattıktan sonra 1-2 saat bekletmeni tavsiye ederim. Suyun içindeki görünmeyen tanecikler zamanla toplanıyor. Ve mutlaka bez torbadan süzerek loru ayırmalısın. İnşallah başarılı olursun.

    Kolay gelsin.

  16. en güzel peynır yağlı keçi sütünden olur o keçıye sut yemı vermezsen sutu daha yaglı olur bu yuzden Bursa da keçı sutu uretımı yapıyorum satın almak ısteyen arkadaşlar bana ulaşabılırler
    Veteriner Sağlık Teknıkeri
    Yunus GÖKKAYA
    05396655440

Bir Cevap Yazın

