Mercimekli (Malhıtalı) Köfte

Daha önce malhıtalı köftenin tarifini vermiştim ama resmi hoşuma gitmediğinden taslaklarıma almış, sonrada onca taslak içinde kaybolup gitmişti.  Antep sofrası köftesiz olmaz. Bir hafta köftesiz geçerse insanın burunda tüter, canı çeker “Epeydir köfte yoğurmadık! “diye sızlanmaya başlar.:)

Son günlerde benim yeğenler beni daha yakından takip etmeye başladı ve sanıyorum ki, köfteyi görünce akıllarına ilk gelen “Akşama köfte mi yapsak?”  olacak.:))

Tarifin dikkat edilmesi gerek tüm ayrıntılarını yazmaya çalıştım. Kimi için bunlar gereksiz olsa da ben Antep’li olmayan bir çok tanıdığımdan mercimekli köfte yaparken yaşadıkları sıkınıtıları duyduğumdan yardımcı olmak istedim.

İlk yapanlar, arada bir yapıp da Antep malhıtalı köftesini merak edenler ve bizim gibi köftesiz hayat olmaz diye düşünüp ama  tarifini unutanlar için…

bild-964

Malzemeler:

  • 1 bardak  kırmızı mercimek ( malhıta)
  • Bir bardaktan iki parmak eksik ince bulgur (simit)
  • 1 kuru soğan
  • 2-3 dal taze soğan
  • 3-4 diş sarımsak
  • 1,5 yemek kaşığı  karışık salça ( Mutlaka karışık salça kullanın, yani hem domates hem tatlı hem acı biber salçası.)
  • Bir demet maydanoz (bahteniz)
  • Pul biber, karabiber, tuz
  • Bulabilirseniz kuru tarhın ( Sadece Antep’ de mercimekli köfteye kuru tarhın kullanılır.)
  • Yarım bardak kadar zeytinyağı

Sadece kendi ailemde gördüğüm biberli bu karışımı da mutlaka yanında yapın ve parmaklarınızın sayısına da dikkat edin, yemek sonunda eksilen çıkmasın.:))

  • 1 kaşık pul biber
  • Yarım çay bardağı sıvı yağ
  • Yarım limon suyu

Yapılışı:

  • Mercimek yıkanır ve üzerini geçecek kadar su konarak pişmeye bırakılır. Sık sık mercimeğe bakın ve gerekirse susuz kalmışsa su ilave edin ama çok az koyun.
  • Mercimek piştiğinde ocağı kapatın. Kıvamı lapa gibi olmalıdır. Kaşıkla mercimeği bastırıp suyunu almaya çalıştığınızda kaşığa bol bol su gelmemeli. Bu noktaya dikkat edin yoksa asla birbirini tutmayan vıcık vıcık bir köfteniz olur. Denemelerinizden sonra mercimeğin suyu fazlaysa paniklemeyin çaresi var. Hemen bir kepçe veya kaşık yardımıyla olması gereken kıvama gelene kadar mercimeğin suyunu tencereden alıp bir kaseye koyun. Bu işlem mercimeğin tadını azaltır ama en azından köfteyi kurtarır. Bunu yaşamamak için mercimeği çok değil az suda pişirin ve gerektikçe ilave edin.  O suyu asla atmayın az tuz ilavesiyle harika bir içecek olur.
  • Mercimeğin su miktarından emin olduysanız içine ince bulguru ve tuzunu atıp bulguru mercimeğe karıştırıp tencerenin ağzını kapatın.
  • Bulgur şişene kadar siz yeşillikleri doğrayın ve servis tabaklarınızı elinizin altına hazır edin.
  • Kuru soğanı minik minik doğrayın tavaya yağını ve soğanı koyup kısık ateşe koyun.
  • Mercimeği ve bulguru tencereden bir yoğurma kabına boşaltın ve tarhını taze soğan sarımsağı katarak yoğurmaya başlayın.
  • Bu arada ateşin üzerindeki yağı unutmayın ve soğanlar hafif pembeleşene kadar kavurun ve salçasını katın.
  • salçayla da bir süre kavurun ve ateşten alıp köftenizin üzerine dökün.
  • Maydanozları da ilave ederek malzemele bütünleşene kadar yoğurun.
  • Elinizin altına biraz sıvı yağ alın ve elinizin yapışmaması için elinizi arada bir yağa batırarak köftelerinizi sıkın.
  • Mercimekli köfte çiğ köfte gibi küçük sıkmalar şeklinde olmaz bunu da hatırlatayım.
  • Malzemelerini verdiğim karışımı da hazır edin ve köftelerinizi bu karışıma batırarak veya üzerine gezdirerek afiyetle yiyin…
18 thoughts on “Mercimekli (Malhıtalı) Köfte

  1. merhabalarr sitenızı büyük zevkle takip edıyorum cok sahane ve özel tarıfleırnız var ellerıne kollarınıza saglık yalnız bırseyı merak ettım su sıtenızde kenarda namazla dırılıs sıtesının bannerını gördüm nasıl eklenıo yardımcı olursanız eger bende sayfama eklemek ısterım denedım fakat yapadım sanırım adres lazım cvp beklıyorum sevgılerle

  2. Lavantin bizim ailede tarhın konmadığı için malhıtalı köfteye tarhın da konacağını çok yakın bir zamanda öğrendim hatta ilk başta inanamadım. Ama ilginç ne benim ailemde ne eşimin ailesinde tarhın konduğunu görmedim. Artık bırakılmaya yüz tutan bir adet mi acaba? Ama babam malhıta ile bir çorba yapıyor içine de tarhın koyuyor çok güzel oluyor gerçekten. Birgün çekip tarifini vermeli.

    Sevgiler..

  3. Ayrintilar cok hos, elinize saglik.
    Ben kucukken ozellikle bizim evde de cok yapilirdi. Gercekten apayri bir tat. Benim icin mercimekli kofte kimyon kokusuyla butunlesmistir diyebilirim. Sizin tarifinizde goremedim. Sanirim Kilis te yapilandan farki sadece kimyon.
    Iffet

  4. Kardeşim ,harika bir köfte olmuş olsaydı da yeseydik şimdi:)Ellerine emeğine sağlık.
    Sevgiyle kal lavantinim…

  5. Semiha, o logoyu biraz uğraşarak kendim bağlantıya dönüştürdüm. O sebepten bulamamışsındır.
    Kendı sayfanda tarifini vereyim daha iyi olur.
    Muhabbetle…

    Naileö gerçekten unutulmaya yüz tutan bir adet tarhınlı mercimekli kşfte. Ben çocukluğumdan hatırlıyorum tadını…
    Malhıtalı çorba da da kullanıyorum baban gibi gerçekten yakışıyor.
    Sevgiler canım…

  6. İffet, demek Kilis de kimyon giriyor… Ben hiç denemedim ama yakşır diye tahmin ediyorum.
    Sevgiler…

    Abla, sağolasın…
    Kolay bir yemek bu akşama yap ve afiyetle, sevdiklerinle ye.:)
    Sevgi ve selamlar ben den…

    Teşekkür ederim Nisanur…
    Resmi görünce iştah açılmalı değil mi? Az çnce kızım gördü ve parmağını nerdeyse ekrana değdirip ‘”Bana bundan yap anne.” diyor.:))
    Sevgiler…

  7. Valla görüntüden kıvamın tam yerinde olduğu belli bende çok severim mercimek köftesini ellerinize sağlık.Hayırlı geceler.

  8. Tesekkür ederim Emel. Malzemeleri dogru ayarlayinca kivami icin kaygilanmaya da gerek kalmiyor.
    Selametle…

  9. Ellerine sağlı,arayıpta bulamadığım tarif bir kaç dneme yapmıştım bloglardan ama vıcık vıcık olmuştu inşallah senin tarfle güzelce yapıp afiyetle yerim :)).Güzel bir hafta dileğiyle..Allah’a emanet olnuz..

  10. Gülizar, gönül rahatligiyla dene, tarifim garantilidir. Insallah bu defa tutturursun ve afiyetle yersin.
    Sevgiler…

  11. selam lavantin benim esim antepli ve ona bu köfteyi yapmayi düsünüyorum ama TARHIN´nin baska bildigimiz bir adi daha varmi ben???

  12. Senay, bildigim kadar baska bir adi yok, en azindan ben bilmiyorum.
    Ama tarhin olmadan da yapabilirsin.
    Hayirli vakitler…

  13. merhaba..Şimdiye kadar yaptığım her pasta,kurabiye,hamurişinden vs..hep övgüler aldım.Ama mercimekli köfteyi yapma işine hiç kalkışmamıştım(cesaret edemiyordum.etrafımdaki herkes göz kararı yapıyor diye.bi de tam isteğim gibi bir lezzet ve kıvamda yapamadıkları için olsa gerek).Sizin tarifinizi birebir uygulayarak işe başladım ve 3. denememde tam istenilen kıvamdaki köfteye ulaşabildim.(öncekilerde mercimek suluydu biraz kıvamı tutmamıştı..)Sonuç Süper oldu.Bunun için size çok ama çok teşekkür ederim..her zaman sitenizin takipçisiyim.sevgiler..

  14. Sevilay, sessiz takipcilerin ses vermesini her blogcu gibi ben de cok seviyorum. Yorumunuz icin tesekkür ederim.
    Mercimekli köfte kolay gibi görünen ama ayrintilari gözden kacirilirsa fiyaskoyla sonuclanabilecek bir yemektir. Göz karari da yapilsa üüf noktalar dikkat etmek gerekir.
    Basarili olmaniza cok sevindim. Soracaklariniz olursa severek yanitlarim.
    Hayirli kandiller…

  15. Teşekkür ederim.sizinde kandiliniz kutlu olsun..Ben bu zamana kadar hangi tarifi uyguladıysam mutlaka neticesini de yazıyorum.Sorularıma ise bazen cevap alabiliyorum bazen de alamıyorum, siz hariç tabi…Aslında herkes önerilerini ve yaptığı şeylerin sonuçlarını yazmalı bence..çünkü yapılan yorumlar , tarifleri uygulamada çok etkili oluyor..Siz de çok güzel şeyler yapıp bizlerle paylaşıyorsunuz.Başarılarınız daim olsun..sevgiler.

  16. merhabalar ellerinize saglik cok guzel gorunuyor.tarhini ilk kez duyuyorum.azicik arastirdim miktarini kacirmamak gerekiyormus.mercimek koftesinde ne kaa kulkanilirki acep.

  17. Merhaba İnci hanım, bir yemek kaşığı kadar koysanız yeterli olacaktır. Afiyet olsun.

Bir Cevap Yazın

