Evde Ekşi Mayalı Ekmek Yapımı

Yurt dışında yaşayıp ta da birazcık mutfak merakı olan her hanım mutlaka bir dönem ev de ekmek yapımıyla ilgilenmiştir. Özellikle Avrupa’daki çeşit çeşit ekmekler insana ister istemez bu alanın içine çekiyor.

Daha önce de verdiğim ekmek tarifleri var ama bu ekmek başka. Nedeniyse ekmeğin dışarıda satılan ekmeklerle hemen hemen aynı olması. Dün akşam eşim ekmeği ilk ağzına aldığında tepkisi ” Bu defa gerçekten tam tutturmuşsun ve marketlerden satılan ekmekle bunu ayırt etmek çok zor.” demek oldu.

Tabi bu övgü beni çok mutlu etti ama mutluluktan ziyade başarmanın verdiği rahatlığı yaşadım. Çünkü uzun süredir dışarıdan ekmek almıyoruz ve evde yapılan ekmek dışarıdaki ekmekle aynı tada olmazsa insan – nankörlük de olsa-  o tadı arayabilir.

 Almanya’da yaşayanlar ekmek paketi üzerindeki ” natursauerteig” kelimesini  bir vesileyle mutlaka okumuştur.  Kiminiz biliyordur zaten ama benim gibi ekmek yapımıyla sonradan tanışanların ne olduğu hakkında bilgisi olmaması da çok doğal. Türkçe’si ekşi hamur ve bildiğim kadar köy ekmeklerinde kullanılıyor.

Yapımı mayalı ve mayasız olabiliyor ve mayalı olan daha çabuk kullanıma hazır hale geliyor. Bu sebepten ben mayalı ekşi hamur hazırladım. Ve artık buzdolabımda hep ekşi hamur bulunacağa benziyor. Gerektiğinde kullanılmak üzere…

Bu tarif de sizinle  iki püf nokta paylaşacağım: 1. ekmeği pişireceğiniz tepsiyi mutlaka fırınla birlikte ısıtın, yeterli ısıya ulaştığında fırından alıp kağıtta bekleyen ekmekleri yavaşa tepsi üzerine çekin. Dışarıdaki ekmeklerin veya taş fırınların özelliklerini düşündüğümde aklıma bu yöntem gelmişti ve haklı olduğumu gördüm. Kesinlikle yumuşak ve güzel kabarmış ekmekleriniz oluyor. 2. Annemden yıllar önce alakasız bir konu konuşurken öylesine sorup öğrendiğim bir bilgi. Ekmekleri hazırladıktan sonra tepsi mayasına bırakınca üzerine un ve suyla hazırlanan bir karışımın sürülmesi. Antep de bu ekmekler yapılmaz ve annem de yapmamıştır, ama o zamanlar fırınlarda yapılan ekmeklerin böyle hazırlandığından bahsetmişti.

Ekşi hamur konusunda uzman değilim ve yapımını bir dostum anlattı. Yanlışlıklarım veya eksikliklerim olabilir. Arkadaşımın dediğine göre annesi her ekmekten sonra ekmeğin hamurundan aldığı bir parçayı bir daha ki ekmekte kullanmak üzere saklarmış, yani ekşi maya olarak.

bild-108931

 Ekşi hamur için malzemeler:

  • 2 bardak un
  • Yarım paket maya
  • Ve yeterince su

Yapılışı:

  • Mayayı ılık suda eritin ve unu katarak  gerektiğin de su ilavesiyle bildiğiniz gibi bir hamur hazırlayın.
  • Bu hamuru kabarma ihtimalini göz önünde bulundurarak geniş ve kapaklı bir kaba koyup ağzını kapatın.
  • 12 saatle bir gün arasında bu hamuru bekletin ve arada kapağını açarak hamuru bastırarak havasını alın.
  • Ben 2 gün beklettim buzdolabında.

Ekmeğin malzemeleri:

  • 5 bardak un
  • Yarım paket maya
  • Yeterince ılık su
  • Bir portakal büyüklüğünde ekşi maya.
  • Tuz

Yapılışı:

  • Ekşi mayayı bir iki saat önceden buzdolabından çıkarın.
  • Üzerine bir bardak ılık su koyarak elinizle hamuru iyice ezin.
  • Daha sonra çırpma teliyle kek hamuru kıvamına gelen kadar çırpın.
  • Bir kenara bırakıp ağzını kapatın ve hamur göz göz olana kadar bekletin.
  • Bu işlem tamamlanınca (15 dak kafi gelecektir.) mayayı başka bir kapta ılık suyla eritin.
  • Ekşi hamuru ekleyip karıştırın ve unu, tuzu  katıp gerektiği kadar su ilavesiyle hamuru yoğurun.
  • Kulak memesi yumuşaklığında bir hamur olacak, hatta daha da yumuşak olabilir. Yoğurduğunuz hamuru mayalanmaya bırakın. 
  • Hamurun mayalanması bitince hamuru bütün veya ikiye bölerek istediğiniz ekmek şeklini verin.
  • Fırın kağıdı üzerine yerleştirin ve üzerine keskin bir bıçakla çizikler atın.
  • Diğer taraf da 1 kaşık unu boza kıvamına gelecek kadar suyla açın ve bu sıvıyı ekmeğin üzerine bolca sürün. ( Dediğim gibi bunu bana annem söylemişti uzun yıllar önce. Antep’ de fırınlarda eskiden öyle yapılırmış. )
  • Hamurun ikinci mayası gelince fırını 250 ° de ısıtın. Ama en az 10- 15 dak. bekleyin ve fırın tam ısınsın.
  • Fırını açınca ekmeği pişirmek istediğiniz tepsiyi fırına yerleştirin ve tepsinin de fırın gibi ısınmasını sağlayın. Bu en önemli püf noktası ve ekmeğin taş fırında olduğu gibi alttan sıcak zemine temasıyla hamur sertleşmeden hemen pişmeye  başlamasını sağlıyor.
  • Sıcak tepsiyi dikkatice fırından alın ve ekmeğin olduğu fırın kağıdını yavaşça tepsiye yerleştirin. Çok dikkatli olun sarsıntı ekmeği çökertebilir. Birinden yardım almanızda fayda var.
  • Sıcak fırına koyduğunuz ekmek 25 – 30 dak. da hazır hale geliyor. Ekmeğin piştiğini anlamak için altını çevirin ve elinizle bir iki vurun, duyacağınız tok ses piştiğinin göstergesidir.

Ekleme 1: Ekmeğin pişme süresini kendi fırınınıza göre ayarlayın. Fırının ısıları değişebiliyor çünkü. Ekmeğin üstünün ve altının iyice kızarmış olması gerekiyor.

Ekleme 2: Ekmeğin pişme süresini yanlış vermişim. Denediğim başka bir ekmeğin tarifindeki pişme süresiyle karıştırmış olmalıyım ve hemen düzeltiyorum.

Afiyet olsun…

20 thoughts on “Evde Ekşi Mayalı Ekmek Yapımı

  1. Vallahi agzim acik kaldi,köyde büyümüs biri olarak ben niye yapmadim simdiye kadarda yanip duruyorum senin ekmegi görünce;) Gercektende tam bir tas firin ekmegi olmus,eline saglik canim.Dostun gercektende iyi tarif etmis hic eksigi yok tastamam olmus,bundan iyisi can sagligi diyorum.Ellerine kollarina saglik canim,artik bende ekmegi evde yapacagim ins.

  2. Bu bir duyurudur :eger daha önce yolladıysam kusura bakma arkadaşım ne kadar cok duyurulursa o kadar cok katılım olacaktır şimdiden bu duyurumu yayınladıgın için tşk ederim

    MERHABALAR CANIM ;ARTIK GELENEKSEL HALE GETİRMEYİ PLANLADIĞIMIZ İSTANBUL BULUŞMALARININ 4 .SÜNÜ GERCEKLESTİRECEGİZ DUYDUK DUYMADIK DEMEYİN 7 MART 2009 SAAT 14:30 DA İ ÜSKÜDARDA YÖRE ALIŞVERİŞ MERKEZİ (ADRES:Ahmediye Meydanı (Katlı Otopark Yanı) Üsküdar / İstanbul )‘DA BULUŞACAGIZ SENİDE ARAMIZDA GÖRMEKTEN MUTLULUK DUYARIM .DAVET ETMEYİ UNUTTUGUM YADA YETİŞEMEDİM TÜM İSTANBULDAKİ SİTE SAHİBİ DOSTLARIM HEPİNİZİ BEKLİYORUM GELMEK İSTERSENİZ EGER YORUM KISMINA TELEFON VE İSİMLERİNİZİ BIRAKMANIZ YETERLİ OLACAKTIR İSTERSENİZ MSN ADRESLERİNİZİDE YAZABİLİRSİNİZ. YORUMLARIM ONAYLIDIR VE KESİNLİKLE YAYINLANMAYACAKTIR. LÜTFEN BANA OLUMLU YADA OLUMSUZ YORUM BIRAKINIZ
    SEVGİLER BİRDEMLİKSOHBET SEVİL http://birdemliksohbet.com

  3. Serap, dostum sagolsun tabiri caizse tas firin hanimidir.:))) Bu konularda onun bilgilerinden istifade ederim.
    Canim , bosuna hayiflanma, madem k,yde büyüdün bilirsin zaten.
    Hadi isbasina….

    Tesekkür ederim Nurcan…
    Sevgilerimi gönderiyorum.

  4. canım ellerine sağlık görüntüsündende belli bu sefer tutturduğun:)ekşi hamur köylerde bulunuyor galiba bende makine alınca k.validemden alıcam mayasını ekşi ekşi:) öpüyorum

  5. Kardeşim, ekşi mayalı ekmek nefis görünüyor.Ellerine emeğine sağlık.
    Sevgilerimi gönderiyorum…

  6. Lavantincim bu ne güzel bir görüntü böyle, bayıldım:).
    Yapılışı pek zahmetli ve incelikli gibi görünüyor ama sen ayrıntılarıyla süper anlatmışsın. En kısa zamanda denemek gerek.
    Ellerine sağlık canım:).
    Sevgilerimle…
    aslı

  7. Arkadaşım bu ne güzel ne ferah iştah açıcı bir görüntü ellerine sağlık o kadar pratik anlatmışsın ki ilk fırsatta denemek istiyorum püf noktaları için teşekkürler şimdiden kandilin mübarek olsun.
    sevgiler

  8. s.a. görüntü harika,bende arasıra evde ekmek yaparım,daha çok köy ekmeği gibi kalın kabuklu olur.Kahire’de kaldığımız dönemde evde ekmek çok yapmıştım çünkü oranın ekmekleri pasta gibi,bizim Ankara’nın ekmekleri ile hiç alakası yok.
    ellerine sağlık,sevgilerimle…
    Rabbime emanet ol.

  9. Kahıre’nın ekmeklerı demek pasta gıbı… Alışık oldugu tadın dışında olan tatalara ınsan cok yor alısızorç ben buralardakı esmer ekmeklere bile daha yenı alıstım.)
    Ekmeğin kalın kabuklu olmasının sebebı sanıyorum ki, yavaş yavaş pişerek kabuğun kalınlaşması. Daha yüksek ısıda bir dene.
    Sevgiler…

  10. bende uzun zamandır düşünüyorum evde ekmek yapmayı hatta ekmek makinesi aldım bu karışımı makinede yapsam olurmu

  11. Sevgi, aslinda ekmek makinalarinda verilen tariflere harfiyyen uymaya gerek yok diye düsünüyorum. Ben de bir zamanlar kullandim bu makinalardan… Yapim asamalarini takip ederek ekmek makinasinda yapabimirsin tabi.

    Denersen snucunu bilgilendirmek adina paylasirsan sevinirim.

    Sevgiler…

  12. bende maya alerjisi çıktı ve ekmek konusunda çok zorlanıyorum,mayasız ekmek satılmıyor satılıyor diye duydum ama bulamadım ekmek yapma makinası aldım kabartma tozuyla yapmaya çalıştım ama normal ekmeğe hiç benzemiyor damak tadını arayan birisiniz bunu anlarsınız bu konuda ne yapabilirim yardımcı olursanız sevinirim,mayasız ama normal ekmeği nasıl yapabilirim yada nerede bulabilirim bilgilendirirseniz sevinirim.

  13. Emel hanım, ev de kendi mayanızı kendınız geiştirebilirsiniz. Nasıl bir alerji olduğunu bilmediğimden bu teklifi söylüyorum ama bilemiyorum nasıl olur. Ekmek konusunda mayasız aklıma gelen tek ekmek lavas tarzı ekmekler. Kesinlikle mayasız ve cok da lezzetlı olur. Sadece un, su ve tuzla hazırlayıp incecik açarak sac da pişirebilirsiniz. Bizim memelekette uzundönemli yapılır ve kuru olarak saklanır. Gerektikçe suyla ıslatılarak nefis ekmekler olarak sofraya konur. Isterseniz ayrıntılı olarak tarifini veririm.

    Ekmek yapma makinasında yapılan ekmekler genel olarak çöreyimsi oluyor bir de kabartma tozu konunca ekmek gıbı olmaz tahmın edıyorum. Kabartma tozuyla fırında yapmayı da deneyebilirsiniz.

    Daha fazla yardımcı olabilmeyi isterdim, ama soracaklarınız olursa bildiğim kadar seve seve yanıtlarım.

  14. arkadaşlar iyi günler bende bunlara benzer bir ekmek yaptım geçen gün..gerçekten enfes oldu. malzemelerini http://www.hammaddeler.com adlı adresten temin ettim tavsiye ederim şimdiden kolay gelsin:)

  15. Çok hoş tarifleriniz var bazılarını listeme aldım denemek istiyorum. Bir dönem sürekli ekmek yapıyordum, yalnız hiç hazır maya kullanmadan ekşi mayamı un, su ve tuzla hazırlayarak yapıyordum. Bu zamana kadar pek çok tecrübe edindim ve püf noktaları öğrendim sizin verdiğiniz püf noktalarını ilk defa duydum. Bu sıralar kefirle hazırladığım maya ile ekmek yapma hevesindeyim bu defa sizin püf noktalarını deneyeceğim, tepsiyi ısıtmak çok mantıklı geldi ki benim ekmeklerimin kabuğu biraz sert oluyor bu yöntemle daha iyi olacak sanki. Bilgi için teşekkürler, sevgiler.

  16. Seval hanim,ekmegi en kisa zamanda sizin tarifinizle de deneyecegim insallah. Tesekkür ederim.

    Sevgiler…

Bir Cevap Yazın

