Kübban Ekmek Amma Antep'den deel haa Lavantin Yapıy..

Eşgili Ufak Sözlükden arakladım amma hırhız delim ha…

İlkin kübbana kim ne dey ona bahak:

Ben bizim ekmekçiye gederim..
” Acı ağaaamm baa kübban yap “derim..
Eve getiriym onu ikiye açıym..
balcan kebabı filan dürüm ediyken yeen gözel oluy..

İstanbul;da ohuyan oğlum Anteb;e geliyken daha yola çıhıyken baa deyki..
“Acı anne geldiim gün kübban yaptır haa” dey..

(Reyhan)

Şimdilerde ise yeğenime antep ağzı öğretirken kullandığım vazgeçilmez hanek;
-tekrarla Furkan; “Usta bizim balcan bişti mi?… Yirmi kübban ekmek…  Nalet saa mamed!… Mamet bu namet! “*
6 yaşındaki yeğen “mamed, namet, kübban…” derken başlarda depresyona girer ve ağlar…
1 haftalık eğitim ve Antep damarı sayesinde Furkan artık “Uçan bazlama.) lahabını almış ve selam vermek yerine “Bahdeniz alak mı dayı?” diyerek içeri girmeye başlamıştır…
Eğitim sürüyor…
İyi ki varsın kübban ekmek! 

(Rafik)

Yakın arkadaşlarım bilirler ki, uzun zamandır ekmek almıyorum. Ve bu durumdan çoook menun olduğum için de, kimine resmi msn gönderip iştahlarını kabarttım, kimine e postayla gönderip reklam yaptım.:)) Ama tabi “ekmek ekmek” diye duyupta merak eden arkadaşlarımda hala var.

Resmini gördüğünüz nefis bazlamları bir ayı aşgın zamandır iki günde bir yapıyorum. Sanmayınki el oyalayan uğraştıran bir ekmek. Tam tersi 5 dakikada ekmekleri hazırlıyorum 10 dakikada da pişiriyorum. Tabi hamuru ekmek makinası kardeşim yoğuruyor.:))

İnanın lezzeti size de bu ekmeği her gün yaptırır. Antep’in taş fırınlarında pişen o güzel  ekmeğine o kadar hasret çekiyordum ki, hep “Nasıl yaparım?” diye fikirler üretip duruyordum. Denemelerim de oldu ama bu ekmeği yediğimde “İşte bu!” dedim.  Sanıyorum taş fırında pişmeyipte Antep’in ekmeğine en yakın tat bu olsa gerek.

Dayanıklılığı açısından beni bile şaşırtıyor. Bir hafta sonrasında bile koruyucu madde olan ekmekler bozulurken, bu güzel ekmekler bozulmuyor. Hatta çok yaptığım zamanlar bir kaç gün geçipte ekmekler nemini kaybedip sertleşince, tekrar kızgın sacda bir süre tutuyorum. Taze pişmiş ekmekten ayırt edemiyoruz…

Önemli noktalarından biri de mayayı mutlaka çok kullanın. Tadını bozacak kadar değil ama 42 gr. lık bir paket yaş mayanın ucundan 1cm. lik bir parçasını koparıp, yarım kg. kadar una kullanıyorum. ( Ben normalde yarım mayayı yarım kg. una kullanırdım.) Maya miktarı az olunca çok denedim, ekmek çabucak bayatlıyor. Hemen ertesi güne bayatlamış oluyor. Ama mayayı çok koyunca ve kızgın sacda çabucak pişirince uzun süre yumuşaklığını koruyor.

yemek_066

bild-1064

Malzemeler:

  • 500 gr. un
  • 1 paket yaş maya
  • Tuz, su

Yapılışı:

  • Normal yumşaklıkta bir hamur yoğurun ve 30 dak. bekletin güzelce kabarsin.
  • Yumurta büyüklüğünde bezeler hazırlayın.
  • Bezeleri bir cm. kalınlığında açın ve bir bezin üzerine birbirine değmeyecek şekilde sıralayın.
  • 1,5 2 saat kadar üzerini örterek mayalandırdığınız ekmek hamurlarınızı 5-10 dak. önceden kızdırdığınız saca veya teflon tavaya koyun. Sac veya piza tavasında bir kaç taneyi aynı anda pişirebilirsiniz.( Teflon tavanın çok çabuk ısınabileceğini unutmayın, ben sac benzerleri için 5- 10 dak. önceden ısıtmanızı öneririm.)
  • Saca koyduğunuz ekmelerde ilk kabarma belirtileri olunca -bu çok çabuk olacaktır- hemen tersini çevirin. Böylece bir taraf kurumadan aynı derecede pişirmeniz mümkün olur.
  • Çevridiğiniz ekmeklerin şimdi yavaş yavaş kabarmaya başlaması gerek. Hamur yeterince bekleyip 1,5 2 cm. kalınlığa eriştikten sonra pişirmeye geçtiyseniz ve herhangi bir yerinde delik yoksa bir süre sonra mutlaka kabaracak ve içini sıcak buharla dolduracaktır. Bu buhar ekmeğin hem içini pişiriyor hem de ekmek arası yaparken kolaylıkla ortasını açmanızı sağlıyor.
  • Ekmekleriniz resimdeki gibi kabarınca, her iki tarafın da hafif kızarmasını bekleyin ve ekmekleri plastik torba içine koyduğunuz bezin arasına koyun ve ağzını bastırın.
  • Bütün ekmekler pişene kadar torbanın ağzının açık olmamasına dikkat edin. Sonrasında isterseniz sıcak sıcak, isterseniz bir kaç saat sonra afiyetle yiyin.

Ekmekleri kısık ısıda pişirirseniz kurur ve sert olur. Çok kızgın olunca da dışı yanar içi pişmez. Ben piza tavasının son ayarında pişiriyorum ama tavada yapılınca daha sıcak olacağını tahmin ediyorum. Buna dikkat edin.

31 thoughts on “Kübban Ekmek Amma Antep'den deel haa Lavantin Yapıy..

  1. yedim yedim ben bu ekmeği eltim Antepde oturuyor onlara gitmiştik çok oldu o zaman yemiştim. demek evde yapabiliriz deniyim madem ellerine sağlık lavantinciğim

  2. cnm ya ne kadar şahane olmuş bu ekmekler..bayatlamıyormuş hem de..acaba beyaz un harici bir un kullanarak ta yapılabilir mi.yoksa sadece beyaz unla mı olur..hr neyse ne olursa olsun deneyeceğim ilk fırsatta.slmlar.

  3. Lavantin’cim,böyle güzel ekmekler kimin istahini kabartmaz ki??? Valla tam benim esime göre, kendisi bu tür hamur islerine bayilir, icini doldurur veya öylede yedikce yer. Ekmek makinesinde su taze maya olayini soracaktim ben: Bildigim kadariyla ekmek makinesinde daha cok kuru maya kullanimi öneriliyor, sen acaba nasil yapiyorsun? Taze mayayi eritipte mi haznesine döküyorsun?Cevabin icin simdiden tesekkür ederim canim.Selamlar ve kocaman öptüm..

  4. Bana bu yapilir mi?sabah isten geldim ve söyle bir göz atayim dedim,aaaa! bir baktim pir baktim.:)))Ne güzel kabarmislar öyle üzerine sür miss gibi tereyagi nefis olur bende yapacagim.:))Ellerine saglik canim.selamlar.

  5. çok güzel ben denedim yapamadım daha önce birde senin tarifinle yapıyım şimdi ellerine sağlık

  6. Ekmek konusunda çok cesur değilim ama bu bazlamalar nefiz görünüyor.Teflon tavada yapmsam nasıl olur.Denemeden bilemeyiz.Çarşamba gün misafirime deneyeyim bakalım.Ellerine sağlık benim güzel yürekli arkadaşım.Şehr-i Bursa’dan sevgilerle……..

  7. Canım bayılıyorum sana.Gurbette bu kadar memleketini yaşatman çok hoş.Ben burada kendimden utanıyorum.Bayıldım ekmeğe.Biraz alayım.Pendir dürümü yaparım.

  8. Melek, herhalde o ekmeği evde yapmaya çalşan benden başkası yoktur.:) Ama azmin elinden birşey kurtulmuyor.Dene mutlaka.Sevgiler…Süheyla, diğer unlar hakkında bilgim yok ama, yeride olsam dener ve görürdüm. Ama tahminime göre fena olmaz.Selamlar…

  9. kevser, benimkızım yemekten sora bir parşa alıp kuru kuru yiyor. Biz çook sevdik.Ben ekmek makinasında pek ekmek yapmıyorum ama yapığımda toz maya kullanmştım. Ancak yeni yeni yaş mayayı kullanıyorum ve sonuç mükemmel oluyor. Dediğin gibi mayayı ufalıyorum ve makinanın içine atıp ılık suda biraz erityorum. Ama bir arkadaşım eritmeden direk ufalayıp kullandığını söylemişti. Yine birinden duymuştum ekmek makinasında pişirdiği ekmeğe yaş maya kullandığını. Yaç maya kuru mayaya göre keinlikle daha güzel kabatrıyor ve hamurun yapısına olumlu etkiler oluyor. Uzun zaman kuru maya kullandım ama şimdi asla düşümüyorum geri dömeyi.Muhabbetle…Serap, tereyağın memleketten olsun ama.:))vakit geşirme emnim senin ufaklılar mptelası olur.:)Muhbbetle…

  10. Prenses, tarif garantli, deneyen arkadaşlarımda aynı sonucu aldı.İnşallah umduğun gibi yaparsın.Selametle…Çiğdem’ciğim, hamur işi cesaret ister.:)) Bu bazlamalar oldukca kolay, mutlaka dene. Teflon tava dada yapabilirsin. Orta ısıda olmasına dikkat et. Tam ısı kullanırsan sanırım çok fazla ısınır. Ben bir dahaki yapmam da ne kadar sürede pişirdiğimi saate bakarak sana yazarım. Ortalama bir sre olmuş olur.Sevgiler…

  11. Fulyaaaaaa, bana pendir deme! Kardeşim iki yıl oldu o güzelim Antep peynirini yemeyeli:(( Ve de o kadar severim ki, üç öğün yesem bıkmam.Sen kendinden hiç utanma, çükü beni hasret bu hale getirdi.:) Sen restoranda taş fırın imkanına bile sahipsin. Yani benim içn cennet gibi bir yer orası.:))) zaten menü Antep işi, daha ne olsun ki? Yokluğunu çekesin ki, kaşif olasın.:)) Bak anlatmam bile ne kadar uzun oluyor yani ne çok özlemişim.:)Selamlar…

  12. canım yaa demek sende tuvalete alıştırmaya çalışıyorsun. birkaç kere lazımlığa yaptı ama biraz denk geldi bilinçli değildi bizde yaptı diye araba dondurma aldık. şimdi halıya işerken anne işiyorum diyor veya yapınca yanıma koşuyor anne del bak işedim diyor. yani onu demesi bile iyi görüyorum. ama 2 gündür altı açık diye ishal oldu şu anda nöbetteyim kusuyor üşüttü heralde ama bırakmadan devam ediyceğim. bir iki güne kada rsöyle gibi. birde bizimki bezinden rahatsız oluyordu kaka yaptığında bezini getirirdei anne çıkay der. 2.5 yaşını 1-2 ay geçti üç yaşına geliyore yani bizimki. sen bana ben sana dua edelim en iyisi:)

  13. Canim sicacik o pisen tavanin üzerinden kacirip kahvaltiya yemek vardi simdi ama:))Ellerine saglik…

  14. LavantincimmCanım en iyisini yapıyorsun evde hazırlamakla,bende ara ara yaparım,katkısız doğal mis gibiiantep ekmeğini 2 yıl önce yemek nasip oldu,hemde antepte,harika oluyorEllerine sağlıksevgiyle kal

  15. Lavantin nefisss görünüyor, şöyle üzerine tereyağ sürüp yemek istedim resmi görünce, ellerine sağlık canım…

  16. Cok degisik geldi ,cokta lezzetli bir görüntüsü var ,öyle olunca hic lezzeti kötü olurmu.Harika yapmisin canim ,ellerine saglik.Sevgiyle kal.

  17. Melek, Allah kolaylık versin bu konuda tüm annelere. Kızım da beni epey uğraştıracağa benziyor.Seval, durduğun hata canım.:)) Sen al afiyet olsun.Muhabbetle…

  18. Dilek, evde çok sık ekmek yapmazdım bu ekmeği yapana kadar. Ben, ekmekte dahil herşeyin fırından ziyade sac veya tavada yapılan halini seviyorum. Tavsiyemdir mutlaka dene.Hatice öyle basit bir tarif ki, kolalıkla yapabilirsin. Üzerine tereyağmı sürersin yoksa peynir mi koyarsın zevkine kalmış.:))

  19. lavantin hnm…benim eşimde antepli,antep yemeklerini bende severim,bir çoğunuda başarabildim çok şükür,fakat tavada ekmek hayatımda ilk ekmek denememdi ve malesef sizin resimlerinizdeki gibi kabarmadılar.şu anda poşetin içinde beze sarılı bekliyorlar,cesaret edersem yemekte çıkarıcam.kabarmamalarının sebeni nedir acaba.. antalyadan sevgiler.

  20. Sevgili Meral, ne güzel Antep lezzetlerini denemen ve begenmen.Ekmeklerin kabarmamasinin bence bir kac sebebi olabilir, söyle:1. Kullandigin mayanin tarihi gecmistir.2. hamur mayalanma esnasinda cok uzun bekletip mayanin ölmesine sebep olmus olabilirsin.3. Tava ya cok sicaktir maya kabaramadan ölmüstür, ya fazla ilik olup yine maya yacas pistigi icin kabarmamistir.Sen tekrar bir dene, bana yaz…Sevgiler…

  21. Aman Allahım bu KÜBBAN EKMEK. Yemeyeli yıllar oldu ve hiç bir yerde bulamıyordum. Çok sağol bu tarifi mutlaka yapıp evdekilerede tattırmalıyım…

  22. merhaba, ben amerikada yasayan bir antepliyim..
    burda en cok aradigim o mis kokulu ekmekler, o kadar ozledim ki ruyalarima giriyorlar artik..
    siteniz cok guzel , internette tarif ararken once sizden bakiyorum antep usuluyle var mi diye.bu ekmekleri kuru mayayla da yapsam kabarir mi acaba, bugun deniycem bakalim
    Selamlar

  23. Merhaba Seyma,
    kurumaya ile de yapabilirsin. Ben daha ,nceleri hep kuru maya kullaniyordum. Mayalar zaten kuru veya yas ayni etkiyi yapiyor. Tek farklari dayanma süreleri. Simdiden afiyet olsun. Sormak istedigin olursa cekinme hemsehrim.:)
    Hayirli vakitler…

  24. 9 ay sonra yeniden merhaba,
    ekmekleri yaptim bir hamileligim boyunca affiyetle yedim Allah sizden razi olsun, ama donup bir tesekkur etmemisim. Bugun hamile olan bir antepli komsuma da yaptim, beraber kuru patlican biber dolmasi yaptik, yanina da bu kubban ekmekler cok guzel gitti. O kadar cok dua aldiniz ki anlatamam. gurbette ve hamile olunca insan bir kuru kahgeye hasret cekiyor. yeni tariflerinizin de takipcisiyim. Ellerinize saglik.
    Selam ve dua ile..

  25. Merhaba Seyma… Aseriyen bir arkadasimin özledigi lezzeti yemesine vesile olduysam ne mutlu bana.:)
    Gurbet ve hasret göbek adimiz oldu.:( Seni cok iyi anliyorum. Insallah bu anlamada tariflerim daha cook ihtiyac karsilar.
    Eger paylasmak istedigin, benim unuttugum tarifler veya fikirlerin olursa, dikkate alacagimdan emin olabilirsin. Paylasimlarini beklerim.
    Bebeginle sana mutlu bir ömür dilerim…

  26. tandır kebabının yanına ekmek yapımı önerinizi görünce bu saatte yapılmaması gereken birşey yapıp bütün hamurişleri tariflerine en baştan baktım ve şu an çok fena bir durumdayım :):)
    derken bu ekmekte karar kıldım, inşallah yakın zamanda yapmaya çalışacağım değişik bir pişirme tarzı benim için umarım becerebilirim:)

    ziyaretiniz ve değerli yorumunuz için teşekkür ederim, o nezaket kesinlikle size ait efendim :)

    hayırlı geceler dilerim….

  27. Handenur, güldürdün beni:) rabbim de seni güldürdürsün…

    Bu ekmek o kadar kolay ve kisa zamanda yapilan bir ekmek ki, sasiracaksin. 10-15 dak. emek harcanarak ancak bu kadar lezzetli bir ekmek yapilir.
    Takildigin noktalari rahatlikla sorabilirsin.

    Ben yaklasik bir yildir Ekmegi disardan almamaya calisiyorum. Hem kolay, hem ucuz, hem saglikli.

    Selametle…

  28. ben de evde olup zaman ayırabildiğimde ekmek yapmaya çalışıyorum, çok da seviyorum ekmak yapmayı, şimdi sınav zamanı ama çok uzun uzadıya giremiyorum mutfağa, en son bir aşure yaptım bir daha mutfağa giremedim ondan sonra: )

    lavantin, ben de maille firmalara ulaşmaya çalışıyorum ama burası Türkiye(!) malum, çoğu geri dönmüyor ya da detaylı teknik bilgi vermiyor, siz bu konuda şanslı sayılırsınız. katkıların helal-haramlığı yanı sıra zararlarına da değinmeye çalışıyorum çünkü yazdıklarımda abartı yok sizin de bildiğiniz gibi gerçekten çağımızın neredeyse tüm kronik hastalıklarının nedeni bu yapay beslenme biçimi. ve dini olarak uygunluk açısından hassas olmayanlar bile “sağlık” deyince en azından şöyle bir dönüp bakıyorlar, onların da huyun tabir yerindeyse huyuna giderek yavaş yavaş farkındalıkları açmaya vesile olabilsek ne mutlu..
    Allah yardımcımız olsun, hassas insanlar için çok zor bir zamanda yaşıyoruz, olmayanlar içinse zaten her yer gül gülistan……

  29. yaptım sonunda bugün yaptım! :)
    kuru fasulye yanında kübban ekmek iyi gider diye düşündüm, çok iyi düşünmüşüm :)) o kadar süper oldu ki anlatamam :) kardeşlerim ikişer tane yediler fasulyeye bana bana, ben daha geri kalanını pişirmekle meşguldüm beni acele ettirdiler hadi abla getirsene çabuk pişir diye :) çok sevdim çok güzel oldular çok da pratik hemencecik oluyor, Allah razı olsun, benim gibi ekmek meraklısına bir tarif daha kazandırdın Lavantin, inşallah bloga koyacağım müsadenle :)
    Allah’a emanet olun efendim sevgilerle….

  30. Landenur, begenimleyevek gibi degil mübarek. Cok cok sevindim deneyip de basardigina. Afiyet seker olsun sizlere.

    Elbette yayinlayabilrisin canim.

    Sevgiler, selamlar…

Bir Cevap Yazın

